qrnlk schreef:De unix (Mac of een van de open source varianten) gebruikers onder mijn vrienden en kennissen kring hebben nooit echt serieuze problemen met hun computer.
(...)
De Windows gebruikers die ik ken hebben echter vrijwel elke maand wel een probleem: Ze verliezen data, ze hebben een virus of ze kunnen het internet niet op. Natuurlijk is dit anekdotisch; Het zijn niet eens random groepen: De mensen die iets anders dan Windows kiezen hebben over het algemeen iets meer kennis van of ervaring met computers.
En dat doet het hem voor een groot deel. Als je verstand hebt van hetgeen je mee bezig bent zal er minder foout gaan. Ik ben zelf al weet-ik-hoeveel-jaar een Windowsgebruiker en heb het bij mezelf pas 2x opnieuw moeten installeren. 1x door een stroomstoring tijdens een update, 1x omdat ik met een oud systeem van iemand anders werkte. Bij anderen daarentegen, die minder goed/nauwelijks weten waar ze mee bezig zijn, gaat het vaker fout. Maar feit is dat vrijwel iedereen Windows voldoende begrijpt om mee te werken. Voor de onwetende gebruiker is Windows nou eenmaal enorm gebruikersvriendelijk. Dat is dé kracht van Windows, naast het voordeel dat "iedereen" het heeft en dus makkelijk bestanden gedeeld kunnen worden.
De gebruikers van open-source zijn vaak de liefhebbers die graag zelf een duikje in de code nemen en het aanpassen naar hun eigen wensen. Net zoals jij graag even gauw een programmaatje schrijft. Als je die mogelijkheid hebt, dan weet je dus ook waar je mee bezig bent. En dat maakt nou net het verschil.
Windows en Unix zijn twee aparte markten. Ze vergelijken heeft dan ook geen zin.
Inderdaad, ypsilon heeft gelijk, Microsoft heeft een stevige monopoliepositie en omdat daar een aantal mensen tegen zijn gaat men altijd de software van Microsoft proberen kraken. Waarschijnlijk zitten er in de open source software ook beveiligingslekken maar omdat deze niet zo massaal gebruikt wordt zijn er ook veel minder virussen voor geschreven
Sluit ik me bij aan.