1 van 2

Vraagje ivm wrijving

Geplaatst: zo 15 jul 2007, 11:44
door 299792.458
Een tijdje geleden waren ik en een vriend van me aan het praten en vroegen ons af wat voor het meeste wrijving zorgde in een glijbaan. De luchtweerstand of het contact met de glijbaan zelf. Ik wou de wrijving berekennen maar stoote op lastige fouten zoals

1. Hoe kan de wrijving coeficient worden gemeten

2. Het antwoord dat de meeste vraagstukken voorstellen is: Er is zoveel kracht nodig om het in beweging te zetten (STATISCHE) of zoveel kracht om het in beweging te houden (KINETISCHE) deze worden uitgedrukt in Newton hoe moet ik van deze uitkomsten maken hoe veel dit mijn snelheid vertraagt .

ALVAST BEDANKT

Re: Vraagje ivm wrijving

Geplaatst: zo 15 jul 2007, 13:57
door Jan van de Velde
Een tijdje geleden waren ik en een vriend van me aan het praten en vroegen ons af wat voor het meeste wrijving zorgde in een glijbaan. De luchtweerstand of het contact met de glijbaan zelf.
Hangt er nogal vanaf. De wrijvingskracht door het contact met de glijbaan is constant, en hangt af van eigenschappen van de contactoppervlakken, (een rubberen blok op een rubberen glijbaan glijdt niet zo best) en van de hoek van de glijbaan (hoe steiler de glijbaan, hoe geringer de normaalkracht, en dus ook hoe geringer de wrijvingskracht).

De luchtweerstand zal aan het begin van de glijtocht heel klein zijn (want een geringe snelheid) en naarmate je snelheid toeneemt met het kwadraat van die snelheid toenemen. Als de glijbaan lang genoeg is zal er dus best een punt komen waar de luchtweerstand groter wordt dan de wrijvingskracht.

µ bepalen op een horizontaal oppervlak

[attachment=384:wrijving...fficient.gif]

De versnelling veroorzaakt door de wrijvingskracht :

aw = Fw/m

de wrijvingskracht:

Fw = µ·Fn

substitueren:

aw = µ·Fn/m

Fn = -Fz = -m·g

aw = - µ·m·g/m = - µ·g

µ = - aw/g

OM µ te bepalen:

- bereken je versnelling a zonder wrijving

- meet je werkelijke versnelling ares

- hieruit volgt aw

- µ = - aw/g

Op een glijbaan wordt Fn steeds kleiner naarmate de hoek θ van de glijbaan steiler wordt: Fn = Fz·cos θ

De kracht F die je langs de glijbaan naar beneden trekt is ook afhankelijk van die hoek, F = Fz·sin θ

Veel plezier met je bepalingen....... :D

Re: Vraagje ivm wrijving

Geplaatst: zo 15 jul 2007, 16:46
door 299792.458
Bedankt

1 vraagje hoe kan een wrijving een versnelling? Veroorzaken of is dit zoiets als een negatieve versnelling?

Re: Vraagje ivm wrijving

Geplaatst: zo 15 jul 2007, 17:15
door 299792.458
Dus wanneer ik het werkelijke antwoord wil weten op deze vraag moet ik eerst de ideale versneling berekenen zonder wrijving en dan werkelijk meten hoelang ik er over doe om zo de wrijving te vinden en de wrijvingscoeficient te berekenen. Kan ik er dan vanuit gaan gezien de glijbaan in plastic is dat elk p-lastic materiaaol dezelfde wrijving coeficient heeft ?

BEDANKT

Re: Vraagje ivm wrijving

Geplaatst: zo 15 jul 2007, 17:19
door Jan van de Velde
299792.458 schreef:Bedankt

1 vraagje hoe kan een wrijving een versnelling(?) veroorzaken of is dit zoiets als een negatieve versnelling?
precies. Vandaar ook dat minnetje dat je overal ziet verschijnen. In mijn tekening staat trouwens nog een tikfout zag ik later: moet zijn: Fres = F + Fw

Omdat Fw tegengesteld gericht is en dus negatief t.o.v. F betekent dat vanzelf dat Fres kleiner zal zijn dan F.

Krachten en versnellingen zijn vectoriële grootheden, dwz dat de richting ook een rol speelt om de sommetjes kloppend te krijgen.

Kun jij nou trouwens zelf zo'n schets maken voor de situaties van een steile en minder steile glijbaan, dwz niet meer horizontaal? NB, in mijn schets heb ik een F geïntroduceerd, bijvoorbeeld mijn kracht waarmee ik aan dat blok trek. Op de glijbaan heb je die niet meer nodig: kun je een component van de zwaartekracht voor pakken.

Re: Vraagje ivm wrijving

Geplaatst: zo 15 jul 2007, 17:37
door 299792.458
Dat zal voor morgen worden pi.gif ik zoek nog achter een vraagstuk om het te illustreren met desbetreffende berekeningen zodat ik even kan zien of ik het begrijp.

Alvast bedankt voor de hulp

Re: Vraagje ivm wrijving

Geplaatst: zo 15 jul 2007, 17:43
door Jan van de Velde
Je zoekt een vraagstuk:

Een kind met een massa van 30 kg zit op een glijbaan onder een hoek van 60° met de grond en ondergaat een versnelling van 3 m/s².

Hoe groot is de wrijvingscoëfficient voor het contact tussen broek en glijbaan?


Je hebt het gevonden....... pi.gif

Re: Vraagje ivm wrijving

Geplaatst: zo 15 jul 2007, 17:45
door 299792.458
Heb echter nog wel 1 probleem jij zegt dat f gelijk is aan fz maal sinus van de hoek terwijl ik in en boek heb zien staan f is gelijk aan sinus van de hoek maal valversnelling.

Re: Vraagje ivm wrijving

Geplaatst: zo 15 jul 2007, 17:59
door 299792.458
morgen heb ik het opgelost NOGMAALS BEDANKT

Re: Vraagje ivm wrijving

Geplaatst: zo 15 jul 2007, 18:12
door Jan van de Velde
Heb echter nog wel 1 probleem jij zegt dat f gelijk is aan fz maal sinus van de hoek terwijl ik in en boek heb zien staan f is gelijk aan sinus van de hoek maal valversnelling.
gewoon de Fz schetsen, en ontbinden in een component langs de glijbaan die je je F geeft, en een component loodrecht op de glijbaan die je je Fn geeft

succes pi.gif

Re: Vraagje ivm wrijving

Geplaatst: zo 15 jul 2007, 18:40
door Jan van de Velde
antwoord in de
Verborgen inhoud
µ = 1,12 pi.gif

Re: Vraagje ivm wrijving

Geplaatst: di 17 jul 2007, 14:20
door *gast_299792.458_*
ik kwam 1.15 uit

en plus in wetenschap voor dummies staat dat de maximale waarde voor de wrijving coeficient 1 is. Dus begon ik wel even te twijfelen.

Re: Vraagje ivm wrijving

Geplaatst: di 17 jul 2007, 16:53
door Jan van de Velde
ik kwam 1.15 uit
afrondingsfoutjes of twee elkaar goeddeels opheffende serieuze missers?
en plus in "wetenschap voor dummies" staat dat de maximale waarde voor de wrijvingscoëfficiënt 1 is.
ik ken dit boekwerkje niet, maar die bladzijde kan dan in de vuilnisbak. pi.gif

Ik geef toe dat ik mijn opgaafje met de natte vinger in elkaar heb gegooid ipv andersom te rekenen vanaf een realistische wrijvingscoëfficiënt voor broek op glijbaan, maar coëfficienten boven de 1 bestaan wel degelijk.

wiki:
Coefficients of friction range from near zero to greater than one - under good conditions, a tire on concrete may have a coefficient of friction of 1.7.

Re: Vraagje ivm wrijving

Geplaatst: di 17 jul 2007, 20:58
door 299792.458
Ik heb wel degenlijk een fout gemaakt alleen weet ik niet hoe. Ik kwam 1.5 uit. dit is hoe ik werkte ging eerst berekende ik de ideale f dmv sin 60. mg dat bracht me op 253.4 en dan aan de hand van dit berekenede ik dmv f=ma dat a 8.4 moest zijn en gezien de snelheid 3m/s was moest de negatieve wrijvings snelheid 8.4-3=5.4 zijn en dat bracht me dmv µ=normaal kracht dat gelijk is aan f zwaartekracht/m/a en dat is uiteidelijk 1.5

sorry dat ik me vergiste kan je me zeggen waar de fout is ?

Re: Vraagje ivm wrijving

Geplaatst: di 17 jul 2007, 21:10
door 299792.458
ik vermoet dat de fout zit bij mijn laatste aaname weet alleen niet waar

Kun je me anders uitleggen hoe ik te werk moet gaan misschien zie ik dan de fout