Mechanica
Geplaatst: do 09 aug 2007, 16:22
Voor de keuring van een in NL ingebouwde LPG-installatie in een auto met een frans kenteken, heb ik een sterktebereking nodig van de bevestigingsbouten van de LPG-tank. [Copie de la note de calcul de résistance des ancres du réservoir de gaz].
Deze berekening wordt geeist door de DRIRE (= Franse RDW). Ten einde raad meld ik mij op het WSF met het verzoek of een lid weet waar ik zo'n calculatie kan verkrijgen. De LPG-installateur, noch de tankfabrikant, noch TNO kunnen mij helpen. Maar er moet toch gerekend en bepaald zijn welke bouten gemonteerd dienen te worden?
Zelf rekenen vind ik ook prima, (maar ik heb eigenlijk een min of meer officieel document nodig).
Het betreft een 100 liter cylindrische LPG-tank, die met 4 stalen banden op een stalen frame is bevestigd. De stalen banden zijn met 8 M10 (8.8) bouten bevestigd aan het frame.
Het frame is met 5 M12 (8.8) bouten aan de carrosserie bevestigd, uiteraard met ringen met een doorsnede van 30 mm en 3 mm dik.
Van de site tribologie.nl heb ik de waarden van de krachten gehaald, die de bouten kunnen opnemen.
Voor de 8 M10 bouten bedraagt dat totaal 178 KN en voor de 5 M12 bouten 162 KN. Dat is redelijk in evenwicht en ik neem natuurlijk de laagste waarde van 162 KN om te weten of deze bevestiging sterk genoeg is bij een botsing.
Wat ik niet weet is wat de aannamen moeten zijn bij een botsing van een voertuig. Ik ga derhalve uit van de volgende gegevens.
- Massa LPG-tank met gas, op frame gemonteerd bedraagt 100 kilo.
- Snelheid botsing 100 km/hr; omdat twee auto's op elkaar kunnen botsen ga ik uit van een snelheid van 200 km/hr.
- De auto wordt bij de botsing 50 cm in elkaar gedrukt.
De berekeningen die ik heb gemaakt met de bekende formules geven als uitkomst een vrijkomende kracht bij een botsing van 494 KN.
Dat zou betekenen dat de bevestigingsconstructie lang niet sterk genoeg is. Bij een aanname van 100 km/hr (snelheid van een auto tegen een stilstaand object) zou dat slechts 1/4 van de waarde zijn, dus 124 KN.
Wie wil me verder helpen?
Bedankt, Robert (nieuw op het WSF)
Deze berekening wordt geeist door de DRIRE (= Franse RDW). Ten einde raad meld ik mij op het WSF met het verzoek of een lid weet waar ik zo'n calculatie kan verkrijgen. De LPG-installateur, noch de tankfabrikant, noch TNO kunnen mij helpen. Maar er moet toch gerekend en bepaald zijn welke bouten gemonteerd dienen te worden?
Zelf rekenen vind ik ook prima, (maar ik heb eigenlijk een min of meer officieel document nodig).
Het betreft een 100 liter cylindrische LPG-tank, die met 4 stalen banden op een stalen frame is bevestigd. De stalen banden zijn met 8 M10 (8.8) bouten bevestigd aan het frame.
Het frame is met 5 M12 (8.8) bouten aan de carrosserie bevestigd, uiteraard met ringen met een doorsnede van 30 mm en 3 mm dik.
Van de site tribologie.nl heb ik de waarden van de krachten gehaald, die de bouten kunnen opnemen.
Voor de 8 M10 bouten bedraagt dat totaal 178 KN en voor de 5 M12 bouten 162 KN. Dat is redelijk in evenwicht en ik neem natuurlijk de laagste waarde van 162 KN om te weten of deze bevestiging sterk genoeg is bij een botsing.
Wat ik niet weet is wat de aannamen moeten zijn bij een botsing van een voertuig. Ik ga derhalve uit van de volgende gegevens.
- Massa LPG-tank met gas, op frame gemonteerd bedraagt 100 kilo.
- Snelheid botsing 100 km/hr; omdat twee auto's op elkaar kunnen botsen ga ik uit van een snelheid van 200 km/hr.
- De auto wordt bij de botsing 50 cm in elkaar gedrukt.
De berekeningen die ik heb gemaakt met de bekende formules geven als uitkomst een vrijkomende kracht bij een botsing van 494 KN.
Dat zou betekenen dat de bevestigingsconstructie lang niet sterk genoeg is. Bij een aanname van 100 km/hr (snelheid van een auto tegen een stilstaand object) zou dat slechts 1/4 van de waarde zijn, dus 124 KN.
Wie wil me verder helpen?
Bedankt, Robert (nieuw op het WSF)