Ministerraad stemt in met wijziging schipholregels
Geplaatst: ma 03 sep 2007, 15:56
Ministerraad stemt in met wijziging Schipholregels
De uitbreiding van Schiphol is in het verleden altijd controversieel geweest. Veel genoemd is de geluidsoverlast, maar uit een kengetallen-kosten-baten-analyse (KKBA) van het Centraal Plan Bureau is gebleken dat de fysieke capaciteit de meest beperkende factor is. Verder zijn er zeker nadelige gevolgen voor het milieu en de omgeving. Hieronder valt inderdaad de geluidsoverlast, maar ook bijvoorbeeld de filedruk en de noodzaak om (vaar)wegen om te leggen. De kosten om deze nadelige gevolgen te compenseren, vermijden en/of te accepteren zijn bescheiden in verhouding tot de bijdrage die uitbreiding van Schiphol heeft voor de welvaart.
Bron: Rechtennieuws.nlDe ministerraad heeft ingestemd met de ontwerpwijziging van het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB). Door het aanpassen van het LVB verandert de verdeling van het geluid rond de luchthaven en kan de luchthaven Schiphol groeien naar 480.000 vliegbewegingen per jaar.
Over de aanpassing van het LVB is advies gevraagd aan de zogenoemde Alderstafel met daarin Schiphol, Luchtverkeersleiding Nederland, KLM, regionale bestuurders en bewoners.
Omdat de aanpassing van het LVB leidt tot meer vliegverkeer moet Schiphol maatregelen nemen om de luchtverontreiniging te beperken. Zo moet de luchthaven bij de meeste gates walstroom gaan aanleggen.
De ontwerpwijziging volgt op het milieueffectrapport (MER) dat is opgesteld door Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). In de MER zijn milieueffecten zoals veiligheid, geluid en emissies van de aanpassingen in beeld gebracht.
De uitbreiding van Schiphol is in het verleden altijd controversieel geweest. Veel genoemd is de geluidsoverlast, maar uit een kengetallen-kosten-baten-analyse (KKBA) van het Centraal Plan Bureau is gebleken dat de fysieke capaciteit de meest beperkende factor is. Verder zijn er zeker nadelige gevolgen voor het milieu en de omgeving. Hieronder valt inderdaad de geluidsoverlast, maar ook bijvoorbeeld de filedruk en de noodzaak om (vaar)wegen om te leggen. De kosten om deze nadelige gevolgen te compenseren, vermijden en/of te accepteren zijn bescheiden in verhouding tot de bijdrage die uitbreiding van Schiphol heeft voor de welvaart.