1 van 1
Van 3d naar 2d
Geplaatst: zo 07 okt 2007, 11:24
door compuspace
Hoi,
Ik wil een game-engine maken, maar ik loop nu al vast. Stel, ik heb een lijn P1(1,1,1) naar P2(2,2,3), hoe kan ik dan met perspectief en alles wat er maar is om het realistisch te maken een 2d punt van maken? Ik heb er dus echt geen verstand van. Ik heb ook ergens opgevangen dat je met Matrices moet werken, maar ook hier heb ik geen verstand van. Ik zit op 4 Atheneum, dus ik begrijp wel goniometrie.
Alvast hartstikke bedankt!
Groeten,
Compuspace.
Re: Van 3d naar 2d
Geplaatst: zo 07 okt 2007, 18:39
door TD
Verplaatst naar lineaire algebra en meetkunde.
Re: Van 3d naar 2d
Geplaatst: zo 07 okt 2007, 21:04
door jhnbk
dan ga je daar zeker en vast een probleem mee hebben. Matrices is zeer belangrijk.
Ik zou zeggen google eens, en ga op zoek naar de verschillende gebruikte technieken
Re: Van 3d naar 2d
Geplaatst: zo 07 okt 2007, 21:39
door jhnbk
Re: Van 3d naar 2d
Geplaatst: di 09 okt 2007, 14:29
door Revelation
Ik wil een game-engine maken
Leuk
Ik ben zelf ook een tijd geleden begonnen aan een 3d engine en die van mij loopt nu goed gelukkig.
Ik denk dat je probleem is dat je geen grafische versneller zoals OpenGL of DirectX gebruikt. Ook neem ik aan dat je met "van 3d naar 2d" je scherm bedoelt. Ik raad je aan je eerst te verdiepen in OpenGL. OpenGL kan lijntjes voor je tekenen, die automatisch goed geplaats zijn.
Zelf zo'n systeem maken is extreem lastig. Dan moet je je eigen dieptebuffer schrijven, je eigen viewportmatrixsysteem, je eigen perspectiefsysteem. etc. Een extreme afrader dus pi.gif
Als ik je dus goed begrijp hoort dit niet in lineaire algebra maar bij informatica. Ik laat het toch even hier staan.
Re: Van 3d naar 2d
Geplaatst: di 09 okt 2007, 16:29
door compuspace
Bedankt voor alle antwoorden!! Ik ga er van het weekend mee aan de slag omdat ik het veel te druk heb nu.
Re: Van 3d naar 2d
Geplaatst: di 09 okt 2007, 17:31
door Bert F
Leuk Ik ben zelf ook een tijd geleden begonnen aan een 3d engine en die van mij loopt nu goed gelukkig.
Mogen wij weten welke boeken tutorials ed je gebruikt hebt? Groeten.
Re: Van 3d naar 2d
Geplaatst: di 09 okt 2007, 18:33
door Revelation
Tuurlijk. Ik programmeer OpenGL in C++, dus wat C-ervaring is handig. OpenGL heb ik geleerd door de geweldige
NeHe-tutorials te volgen. Ingewikkeldere zaken als collision detection en matrixrekenen heb ik uit verschillende bronnen geleerd.
Voor beginners is het misschien slimmer om gewoon functies als glRotatef,glTranslate3f en gluLookAt te gebruiken in plaats van lastige matrices om zo een object goed in de wereld te plaatsen.
Re: Van 3d naar 2d
Geplaatst: di 09 okt 2007, 19:59
door Bert F
Bedankt.
Re: Van 3d naar 2d
Geplaatst: di 09 okt 2007, 22:23
door compuspace
Eej, grappig. Ik had vanmiddag diezelfde tutorial van Nehe gevonden via
http://www.keesmoerman.nl/opengl.html. De tutorial ziet er in mijn ogen zeer mooi uit. Jammer dat ik het van de week druk heb :S
.
Re: Van 3d naar 2d
Geplaatst: di 09 okt 2007, 23:10
door Cycloon
Dat ziet er idd best een boeiende website uit, ook maar ff gebookmarked
Re: Van 3d naar 2d
Geplaatst: wo 10 okt 2007, 04:11
door arretjenof
sorry dat ik zo lomp ben in deze thread in te breken om mijn eigen vraag te promoten, maar ik heb de indruk dat mijn vraag voor sommigen van jullie een peulen schilletje is.
de vraag gaat over het verrichten van een meting in de (werkelijke) 3D ruimte, en het vertalen van die gegevens naar een 2D vlak.
ik zou het enorm op prijs stellen als iemand me op weg kan helpen met die kwestie:
http://sciencetalk.nl/forum/index.php?showtopic=71955
dank!
arri
Re: Van 3d naar 2d
Geplaatst: wo 10 okt 2007, 15:38
door compuspace
Ja, lijkt me ook zeer interessant. Er is (na mijn mening) erg weinig (goede) informatie te vinden voor dit.
Re: Van 3d naar 2d
Geplaatst: wo 10 okt 2007, 18:40
door Iwerke
...
(was een ander topic aan het lezen maar om een of ander reden kwam mijn antwoord hier terecht... ach ja )