Hallo.
Vandaag zag ik ergens een discussie over verlichte koppelings segmenten in een 2takt blok, en tot in hoeverre deze verlicht kunnen worden tot ze niet meer in staat zijn aan te grijpen.
Ik was wel benieuwd of jullie mij kunnen helpen met het berekenen van de krachten die nodig zijn, om een x aantal segmenten met een x grootte oppervlakte per segment, met een bepaalde textuur aan te laten grijpen.
Voordat ik iedereen wegjaag, zal ik eerst de werking van een 2 takt automaat koppeling in het kort uitleggen; Aan één zijde van de krukas stang (welke dus ronddraait) zit de koppeling. Omdat deze roteert, schieten de koppelingssegmenten (in de gevallen waar ik het over heb, 2 of 3 segmenten) naar buiten, en drukken tegen het koppelingshuis (een soort trommel om de koppeling heen). Dit heet aangrijpen. Deze trommel staat weer in verbinding met de interne vertanding, zodat het geheel wordt aangedreven.
Nu dus weer mijn vraag, hoe je de benodigde middelpuntsvliedende krachten berekend om het geheel goed te laten werken.
Hierin moet volgens mij meegenomen worden; de rotatiesnelheid, de straal van de koppeling, de kracht die de koppelings veren (die de segmenten naar het midden trekken) uitoefenen, het gewicht van de segmenten, het aangrijpvlak (en of je dan alleen het aangrijppercentage, of ook de absolute getallen mee moet nemen), de textuur van de aangrijpvlakken van zowel het koppelingshuis als de segmenten, en uiteraard de vertanding die krachten verderop in het blok nog te wachten staan.
Dus stel, zou ik kunnen berekenen, met hoeveel kracht de segmenten daadwerkelijk aangegrepen zijn en met hoeveel kracht de rest aangedreven zou kunnen worden? En op welke manieren zou ik dat kunnen doen?
BVD,
Bram