1 van 1

Warmte autobanden

Geplaatst: za 20 okt 2007, 17:31
door raintjah
Hallo,

ik heb zonet een hoofdstuk gelezen over rotatiebewegingen, oa de zuivere rolbeweging. Nu heb ik geleerd dat de snelheid van het contactpunt nul is. Op dat contactpunt werkt ook een statische wrijvingskracht (die de rolbeweging veroorzaakt).

Nu hier een kleine redenering:

De snelheid van het contactpunt is nul, dus het contactpunt beweegt niet. Dat wil zeggen dat de arbeid van de statische wrijvingskracht nul is, inderdaad, want:
\(W = \vec{F}d\vec{r}\)
, en dr = 0. Hoe komt het dan dat mijn banden altijd warm zijn als ik uit de auto stap? De banden van mijn auto voeren toch een zuivere rolbeweging uit?

Nog een bijvraagje:

Ik zie in de bovenstaande redenering duidelijk iets over het hoofd, vandaar deze vraag: mijn banden worden warm, zorgt deze warmte voor méér energie in mijn banden, of net minder?

Alvast bedankt!

Re: Warmte autobanden

Geplaatst: za 20 okt 2007, 17:41
door Ruben01
Je banden worden voornamelijk warm door de vervorming en niet door de rolwrijving. Wanneer je banden niet genoeg druk bevatten gaan ze meer vervormen en daardoor worden ze warmer. De maximale temperatuur bedraagt iets van een 50°-60° geloof ik (van deze waarden ben ik niet 100% zeker). Als de band warmer wordt gaat de slijtage enorm hoog worden.

Re: Warmte autobanden

Geplaatst: za 20 okt 2007, 22:04
door klazon
De banden van mijn auto voeren toch een zuivere rolbeweging uit?
Hier zit de fout in je redenering. Autobanden worden ingedrukt, en voeren dus geen zuivere rolbeweging uit.

Re: Warmte autobanden

Geplaatst: zo 21 okt 2007, 14:23
door raintjah
Achja, natuurlijk...

Kan nu nog iemand antwoorden op de bijvraag?

Re: Warmte autobanden

Geplaatst: zo 21 okt 2007, 14:42
door Ruben01
raintjah schreef:Nog een bijvraagje:

Ik zie in de bovenstaande redenering duidelijk iets over het hoofd, vandaar deze vraag: mijn banden worden warm, zorgt deze warmte voor méér energie in mijn banden, of net minder?
Je banden gaan een deel van de enegie van je motor opnemen. Hierdoor heb je minder energie om de wagen voort te bewegen.

Je banden gaan verwarmen dus gaat het rendement van je aandrijving dalen. De warmte-energie in je banden heb je niks aan (verlies).