Maar auto's op de weg is goed voor de economie, hoe krijg je anders je brood op tafel. Alleen de auto nemen voor kleine afstanden (boodschappen) en tot zekere mate woon-werk verkeer moet worden afgestraft, de rest is juist goed en moet zo goedkoop mogelijk kunnen.
Wat een ongelooflijke onzin! Alsof meer files bijdragen aan de economische groei: hoe meer stagnatie hoe meer groei? Kun je meer brood produceren door meer uitlaatgassen?
Door alleen maar geconcentreerd te werken in de twee maal anderhalf uur per dag, dat je anders constant uitlaatgassen uitstotend stilstaat in de file, kun je een ongekende boost geven aan de economie en als je wilt ontspannen - vooral met sub-puberale kindertjes achterin en een wettige ega naast je - en dan net zo'n file hebt, moet je preventief onder permanente doktersbehandeling, om je pensioengerechtigde leeftijd te bereiken. Dát maakt de zorgpremie zo duur.
In 1979 heb ik een marktonderzoek gedaan met een overzicht van de te verwachten ontwikkelingen in de informatica, waarin ik onder meer voorspelde, dat het toen al onafwendbare verkeersinfarkt overwonnen kon worden door zoiets als een kilometerbeprijzing en met welke technologie dat adequaat en goedkoop gerealiseerd kon worden vóór of omstreeks 1990. Mijn prognoses zijn alleen op dát punt niet uitgekomen, omdat ik in die levensfase nog veel teveel vetrouwen had in het gezonde verstand van politici. Technisch mankeerde er niets aan mijn redenering - inclusief routeplanning met weersomstandigheden en file-informatie - en inmiddels omvat de onnodige schade meer dan een duizendvoud van de kosten, maar cumulatief uiteraard nog veel meer. Ik heb bijvoorbeeld toepassingen van het gps en de Tomtom-evaluatie daarvan voorspeld. Zoals al in Duitsland is aangetoond, m.b.t. het vrachtvervoer, is het belachelijk eenvoudig in te voeren zonder logistieke of technische problemen en de kosten zijn momenteel pindakaas van veevoerkwaliteit (afgekeurd). Wachten is niet nodig. Stel het binnen drie maanden verplicht tegen een boete van 10.000 per overtreding en je hebt het in vier maanden na nu handhaafbaar geregeld. Alle nodige software en hardware ligt beproefd en kant en klaar op de plank. En - als het nu echt niet anders kan - hoewel ik niet de ambitie en eigenlijk geen tijd ervoor heb, kan ik persoonlijk en met tegenzin wel regelen, dat het in een maandje of vier voor mekaar komt, met een nogal pittig prijskaartje, om de onwilligheid af te straffen. Je moet iets over hebben voor de gemeenschap, denk ik dan, hoewel ik eigenlijk al genoeg gedaan heb.
Een vrijstelling voor 2.000km per jaar voor vakanties vind ik redelijk, omdat vliegen per km 100 keer erger is, maar verder moet je maar aantonen dat het commercieel noodzakelijk is om de kilometerbeprijzing fiscaal aftrekbaar te maken als verwervingskosten en volgens mij valt woon-werkverkeer daar niet onder, want dat moet ook anders kunnen. Als je meer dan 16km van je (fulltime) werk verwijderd woont, moet je betalen of verhuizen. Die 16km kun je ook fietsen en dat scheelt weer enorm in de zorgpremie (als je tenminste licht op je fiets hebt).