Hallo mensen, ik zou graag het volgende vraagje willen stellen:
Als een voorwerp (op een bepaalde hoogte in de lucht) zit en je laat het vallen, dan vertrekt het met een maximaal potentiele energie en geen kinetisch energie. Wanneer het valt en de grond raakt heeft het zijn maximale kinetische energie bereikt (tijdens de botsing met de grond) en is de potentiële energie nul (als je het referentiepunt de grond neemt). Nu is mijn vraag, wat als het voorwerp in de lucht horizontaal beweegt? Er is duidelijk een kinetische energie aanwezig omdat er een snelheid is. Maar de potentiele energie blijft hetzelfde, kan dit wel? Ik dacht dat de potentiele energie per definitie kleiner moet worden als Ek stijgt en andersom. (of ga je gewoon de y-as dan bij wijze van spreken horizontaal leggen zodat je E(pot) = m*g*breedte neemt ipv m*g*h)?
Ik ben momenteel al mijn leerstof van het voorbije jaar aan het herhalen en ben al op een paar vraagstukken gekomen waar ik vast zit. Ik zal die later gaan vragen op het huiswerk en practica forum, maar ik meen me te herinneren dat men liever had dat ik de vraag steeds afzonderlijk stelde in een nieuw topic. Het probleem is echter dat het er echt vrij veel zijn en ik wil de pagina niet overspoelen met mijn topics. Is het goed als ik de vraagstukken gewoon onder 1 topic zet en het dan allemaal nummer en leesbaar maak?
Alvast bedankt.