Zowel in de Wetenschap als in de Kunst maken mensen gebruik van opgedane Kennis en Ervaring enerzijds en Kreatieve Vrijheid anderzijds.
Er moet een zekere balans zijn tussen die twee geestelijke capaciteiten.
Bij sommigen slaat de balans soms te ver door naar de ene, soms naar de andere kant.
Mensen die deze balans stabiel houden en op beide vlakken goed kunnen presteren halen het beste resultaat.
Weten wij van onszelf hoe deze balans ligt ?
Voorbeelden :
- Zelfstandig nadenken ( en misschien opnieuw het wiel uitvinden) is een kreatieve bezigheid. ( En dus zeker niet altijd de meest efficiente )
- De manier waarop we informatie opzoeken ( zowel op Wikipedia als in boeken ) is dat de eerste keer ook.
Maar het opzoeken zelf is een simpel trucje. Het hoeft helemaal niet bij te dragen tot een beter begrip.
- Nieuwe verbanden leggen tussen verschillende delen van de opgedane kennis is kreatief.
- Kennis reproduceren niet
Sommigen denken dat Natuurkunde een vak is waarbij kreativiteit helemaal geen rol speelt. Het zou slechts een grote verzameling kennis zijn die op het juiste moment gereproduceert hoeft te worden zodat metingen nauwkeurig voorspelt kunnen worden. Ik geloof dat niet. Als men zo in de Kunst zou werken zou er altijd oude muziek worden gespeeld en schilderijen worden gecopieerd.
Hoeveel procent van de bestaande kennis moet je paraat hebben om iets in twijfel te mogen trekken en zelfstandig te gaan nadenken ?
Ik ben echt benieuwd naar jullie meningen.
Wat mij vooral opvalt op dit Forum is het feit dat Kreativiteit niet wordt gewaardeerd door moderatoren. Het wordt waarschijnlijk afgestraft omdat het wordt verward met het reproduceren van kennis.
Een meer passende naam voor dit Forum zou dan zijn : "Algemeen geaccepteerde kennis over de Wetenschap-Forum"
Omdat de naam vast bewust is gekozen, zou ik wat meer aandacht willen vragen voor mensen die hier hun kreativiteit kwijt willen. Dat is namelijk een belangrijk deel van Wetenschap beoefenen.
Aan de andere kant kan ik me wel voorstellen dat de zoveelste `Perpetuum Mobile` pi.gif ERG moeilijk serieus genomen kan worden. Maar is het niet de taak van een Moderator om te laten zien dat zo´n idee niet mogelijk is en daarmee zo iemand op een beter spoor te zetten ?
PS. Zie dit stukje tekst aub niet als een destructieve aanval maar als een constructieve opmerking.