hallo, ik heb een paar vraagjes.
bij een rechtlijnige versnelling.
Stel, een auto van 1000 kg botst met 72 k/m per uur tegen een muur. Jij zelf weegt 70 kg. We gaan ervanuit dat de muur heel blijft. De auto heeft een kreukelzone van 1,5 meter, die de auto gelijkmatig afremt. Dit zijn de gegevens die we hebben:
V(0)= 20 m/s
Vgem=10 m/s
s=1.5 m
We weten dat: s= Vgem * t
hieruit volgt dat T= 0,15 secondes. De botsing heeft dus in 0,15 secondes plaatsgevonden. Dit betekent dat de auto in 0,15 seconde van 20 m/s naar 0 m/s is gegaan.
v/t=a
20/0,15= 133,33 m/s^2
Om nu de kracht te berekenen die op je lichaam komt te staan, gebruiken we de volgende formule:
F=m*a
70*133,33=9333.1 N
Om de hele auto af te remmen was 133330 N nodig
1000*133.33= 133330 N
vooral twijfel ik aan dat laatste gedeelte. Kan je zeggen dat er een aantal newtons voor nodig was om het te stoppen?
Ten tweede moet ik dus een profielwerkstuk maken over botsveiligheid bij auto's. Dus was ik benieuwd of iemand weet of er ergens resultaten van crashtesten te bemachtigen zijn. En weet iemand ook iets over krachten die tijdens een botsing op je komen te staan?. Ik weet wel dat het onmogelijk is te zeggen 'hoeveel g je aankan' aangezien dat per persoon verschilt, & in welke richting deze versnelling staat, & de tijd dat deze kracht, ten gevolge van de versnelling, op je staat etc. Maar heeft iemand enig idee hoe dat word berekend of getest? er staan namelijk hele leuke gekleurde dummy's op de euroncap, maar wat willen deze kleurtjes zeggen ivm. krachten?.
en heeft iemand ENIG idee hoe/ en waarom die formule's zo in elkaar zitten ? : http://www.euroncap.com/Downloads/bbf6277c...ol-4.1.pdf.aspx vanaf pagina 37. De eerste snap ik wel, vrij gemakkelijk, maar daarna wordt het spoor vrij bijster.
alvast bedankt!