Micropuller
Geplaatst: ma 07 jan 2008, 18:11
Hoi allemaal,
Hier een kleine introductie. Ik bouw al enkele jaren micropullers (hobby) www.micropulling.nl. Deze pullers zijn technische hoogstandjes, zo worden er materialen gebruikt als titanium en vliegtuig aluminium. De pullers worden door de leden zelf gebouwd, ook de aandrijflijn, differentieel, centrifugaal koppeling enz. Zelfs zijn er leden die een eigenbouw turbine op een puller bouwen.
Doorelkaar heen mag je wel zeggen dat wij erg handige mensen zijn. Uhm, maar wij zijn niet zo handig in berekeningen. Het meerendeel gebeurt dan nu op gevoel en inzicht, het nadeel ervan is dat je soms 3 keer iets moet maken om tot het gewenste resultaat te komen. Dus soms is het erg gemakkelijk om een bepaalde theoretische basis te hebben om iets kunnen bouwen. Mijn vraag en oproep is dan ook of er leden op dit forum zijn die ons een duwtje in de goede richting zouden kunnen geven.
Om maar eens een paar vragen op te werpen:
Bestaat er een mogelijkheid om het theoretisch benodigde vermogen en energie te bepalen die nodig is voor een run. We zouden hier namelijk onze aandrijflijn op aan kunnen passen.
Wat we weten:
De pullers hebben rubberen banden met nokken, een diameter van 165mm een breedte van 110mm. Ik moet erbij vermelden dat door de hoge wielspin die we toepassen (80-100km/uur) het raakvlak van de band kleiner wordt dan de vermelde 110mm (centrifugaalkracht). De kleibaan waar we op rijden heeft een lengte van 15 meter. De sleepwagen die we trekken heeft een gewicht van 25 kg. Hoe korter we bij de finish komen hoe meer van dit gewicht op de sleepvoet komt, de sleepvoet is een plaat staal van 300mm x 400mm. Die over de klei glijdt en dus steeds moelijker gaat glijden. Afhankelijk van de klasse leggen we deze afstand af in 7-10 seconde.
Is hier eventueel een excelletje van te maken zodat we bijvoorbeeld de tijd, gewicht van de sleepwagen kunnen aanpassen?
Wij gebruiken model methanol motoren 2 takt/4 takt met uiteenlopende toerentallen en vermogens.
Is er een formule in excel te bedenken waarmee wij het gewicht/diameter/breedte van de schoenen van de koppeling mee zouden kunnen berekenen??
Als voorbeeld: 2 cylinder 4 takt motor, 50cc inhoud, stationeer 2500 rpm, max 9000 rpm, opgegeven vermogen 5,5Kw.
Nog even dit, wij zijn niet comercieel, dit is puur hobby. Wij zijn geen natuurkundigen, maar we willen wel graag wat gebruik maken van de bestaande middelen en niet steeds weer het wiel opnieuw uitvinden.
Mensen die ons zouden willen helpen kunnen uiteraard ook rechtstreeks mailen.
Alvast bedankt,
Hier een kleine introductie. Ik bouw al enkele jaren micropullers (hobby) www.micropulling.nl. Deze pullers zijn technische hoogstandjes, zo worden er materialen gebruikt als titanium en vliegtuig aluminium. De pullers worden door de leden zelf gebouwd, ook de aandrijflijn, differentieel, centrifugaal koppeling enz. Zelfs zijn er leden die een eigenbouw turbine op een puller bouwen.
Doorelkaar heen mag je wel zeggen dat wij erg handige mensen zijn. Uhm, maar wij zijn niet zo handig in berekeningen. Het meerendeel gebeurt dan nu op gevoel en inzicht, het nadeel ervan is dat je soms 3 keer iets moet maken om tot het gewenste resultaat te komen. Dus soms is het erg gemakkelijk om een bepaalde theoretische basis te hebben om iets kunnen bouwen. Mijn vraag en oproep is dan ook of er leden op dit forum zijn die ons een duwtje in de goede richting zouden kunnen geven.
Om maar eens een paar vragen op te werpen:
Bestaat er een mogelijkheid om het theoretisch benodigde vermogen en energie te bepalen die nodig is voor een run. We zouden hier namelijk onze aandrijflijn op aan kunnen passen.
Wat we weten:
De pullers hebben rubberen banden met nokken, een diameter van 165mm een breedte van 110mm. Ik moet erbij vermelden dat door de hoge wielspin die we toepassen (80-100km/uur) het raakvlak van de band kleiner wordt dan de vermelde 110mm (centrifugaalkracht). De kleibaan waar we op rijden heeft een lengte van 15 meter. De sleepwagen die we trekken heeft een gewicht van 25 kg. Hoe korter we bij de finish komen hoe meer van dit gewicht op de sleepvoet komt, de sleepvoet is een plaat staal van 300mm x 400mm. Die over de klei glijdt en dus steeds moelijker gaat glijden. Afhankelijk van de klasse leggen we deze afstand af in 7-10 seconde.
Is hier eventueel een excelletje van te maken zodat we bijvoorbeeld de tijd, gewicht van de sleepwagen kunnen aanpassen?
Wij gebruiken model methanol motoren 2 takt/4 takt met uiteenlopende toerentallen en vermogens.
Is er een formule in excel te bedenken waarmee wij het gewicht/diameter/breedte van de schoenen van de koppeling mee zouden kunnen berekenen??
Als voorbeeld: 2 cylinder 4 takt motor, 50cc inhoud, stationeer 2500 rpm, max 9000 rpm, opgegeven vermogen 5,5Kw.
Nog even dit, wij zijn niet comercieel, dit is puur hobby. Wij zijn geen natuurkundigen, maar we willen wel graag wat gebruik maken van de bestaande middelen en niet steeds weer het wiel opnieuw uitvinden.
Mensen die ons zouden willen helpen kunnen uiteraard ook rechtstreeks mailen.
Alvast bedankt,