1 van 1
Wiel dat rolt zonder glijden
Geplaatst: di 29 jan 2008, 09:48
door Bert159
Het is niet zo'n moeilijke vraag hoor, gewoon even voor de zekerheid: bij een theoretisch wiel dat rolt zonder slippen "gaat de snelheid altijd door de top", maar in de top zelf... wat doet de snelheid daar?
Ik dacht: tan(v)=sin(a)/(1-cos(a)) (v=hoek van de snelheidsvector en a= hoek tussen het punt op het wiel-middelpunt-punt waar het wiel de grond raakt)
en dus in de top: a=Pi en dan wordt tan(v)=0 dus v=0
is er iemand die me kan helpen door dit te bevestigen (of verbeteren)?
Re: Wiel dat rolt zonder glijden
Geplaatst: di 29 jan 2008, 10:02
door bibliotheek357
ik weet niet hoe ik de formule moet bepalen, maar ik weet wel dat v=0 in de top niet kan. De snelheid is aan de top juist maximaal, en als hij de grond raakt is hij op dat ogenblik v=0
Re: Wiel dat rolt zonder glijden
Geplaatst: di 29 jan 2008, 10:10
door klazon
De snelheid in de top is precies 2 keer zo groot als de snelheid van het wiel. Omdat het toppunt precies 2 keer zo hoog ligt als de as, gerelateerd aan het contactpunt wiel-bodem.
Re: Wiel dat rolt zonder glijden
Geplaatst: di 29 jan 2008, 10:12
door Ruben01
ik weet niet hoe ik de formule moet bepalen, maar ik weet wel dat v=0 in de top niet kan. De snelheid is aan de top juist maximaal, en als hij de grond raakt is hij op dat ogenblik v=0
Correct.
Het punt onderaan is het ogenblikkelijk rotatiecentrum. De snelheid is daar 0m/s .
Voor de snelheid bovenaan te kennen moet je de snelheid van het middelpunt vermenigvuldigen met 2.
Formule:
\( v=\omega \cdot R \)
Extra info:
http://www.pih.be/opleiding/ipo/vakken/fle...mechanismen.pdf
EDIT: klazon was blijkbaar voor mij.
Re: Wiel dat rolt zonder glijden
Geplaatst: di 29 jan 2008, 13:21
door Bert159
OK, was misschien niet helemaal goed gekozen die v, maar die v stond voor de hoek van de snelheidsvector met de x-as
Ik weet dat de snelheid w*AP is met A het punt waarin je de snelheid wilt berkenen en P het onderste punt