Puzzel Puzzels
liquid98
Artikelen: 0

Wat is de waarde van het gelijk hebben?

Waarom willen mensen over het algemeen altijd gelijk hebben?
Things that flourish fall into decay. This is not-Tao, And what is not-Tao soon ends ~ Lao tse

ads

Steun Sciencetalk Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk MSI MAG 242C - Full HD Curved Gaming Monitor - 180hz - 24 inch

MSI MAG 242C - Full HD Curved Gaming Monitor - 180hz - 24 inch

Bekijk product

Kiwiwoman

Re: Wat is de waarde van het gelijk hebben?

Om bevestiging te krijgen, dat ze goed bezig zijn.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Phys

Als je geen gelijk blijkt te hebben, zat je dus fout. Dat betekent dat hetgeen waarvan je overtuigd was dat het correct was, toch incorrect is. Dat is natuurlijk niet fijn om te beseffen.

Bovendien betekent het dat een ander slimmer/beter is dan jij (althans op een bepaald vlak).
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
Fikret

Mensen die binnen een dialoog of discussie hun gelijk willen hebben, stellen voornamelijk kwantiteit boven kwaliteit, waarbij de inhoud uiteindelijk ten onder gaat aan het eigen moraal.
Klintersaas
Social:

Mensen die binnen een dialoog of discussie hun gelijk willen hebben, stellen voornamelijk kwantiteit boven kwaliteit, waarbij de inhoud uiteindelijk ten onder gaat aan het eigen moraal.
Dat hoeft niet steeds zo te zijn en zeker niet als die mensen ook effectief gelijk hebben.
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
Crispijn

de waarde van gelijkhebben is natuurlijk hoog, mits het ook waar is... iedereen wil wel gelijk hebben, maar dat betekend nog niet dat wat zij denken de waarheid is. toch?
liquid98

Heb ik gelijk als er in dit topic een aantal taalfouten staan?
Things that flourish fall into decay. This is not-Tao, And what is not-Tao soon ends ~ Lao tse
1207

Phys schreef:Als je geen gelijk blijkt te hebben, zat je dus fout. Dat betekent dat hetgeen waarvan je overtuigd was dat het correct was, toch incorrect is. Dat is natuurlijk niet fijn om te beseffen.

Bovendien betekent het dat een ander slimmer/beter is dan jij (althans op een bepaald vlak).

dat is wel heel kortzichtig en bekrompen hé?

zit ik er naast en blijkt dat ik het fout heb ben ik blij. Heb ik weer iets opgestoken.
Adpruys

We zullen Phys maar niet tegenspreken dus. Bovendien heeft hij altijd gelijk en is hij erg slim
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going

While you see a chance take it
romans

Gelijk hebben wordt geassocieerd met winnen, en ongelijk hebben met verliezen. Dat is kort door de bocht, maar niettemin vaak het geval. Toch ben ik het eens met 1207: degene die 'verliest', zou (op termijn) wel eens de winnaar kunnen zijn. Slimme mensen maken in absolute zin meer 'denkfouten' dan domme mensen, vermoed ik, simpelweg omdat ze meer 'experimenteren'.
Existentie gaat vooraf aan essentie -- Sartre
Adpruys

Jij bent ook slim hoor Romans. Vanavond al een paar denkfoutjes gemaakt.
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going

While you see a chance take it
Kiwiwoman

Wat is de waarde van het gelijk hebben, is de vraag, toch?

Waarom willen mensen over het algemeen altijd gelijk hebben, werd daarna door je gesteld, Liquid?

Ja, hoor eens, op welke vraag wil je nu antwoord hebben? Bovendien, ben je zo onzeker, dat je er zelf geen oordeel over kunt vellen? Is het beter als een ander er een oordeel over velt? Kun je die ander de schuld geven, als het fout blijkt te zijn? (En wie bepaalt dat dan?) :D :D :D
Veertje

Kiwiwoman schreef:Wat is de waarde van het gelijk hebben, is de vraag, toch?

Waarom willen mensen over het algemeen altijd gelijk hebben, werd daarna door je gesteld, Liquid?

Ja, hoor eens, op welke vraag wil je nu antwoord hebben? Bovendien, ben je zo onzeker, dat je er zelf geen oordeel over kunt vellen? Is het beter als een ander er een oordeel over velt? Kun je die ander de schuld geven, als het fout blijkt te zijn? (En wie bepaalt dat dan?) :D :D :D
Blijkbaar lag je hier nogal in een deuk over, gezien de 3 smiley's? Waarom eigenlijk, want uit de context van je antwoord begrijp ik dat niet helemaal (niet gemeen bedoeld, gewoon een vraag).

Anyway, mijn eigen bescheiden bijdrage bestaat eruit dat ik denk dat mensen doorgaans een bevestiging nodig hebben dat hun analyse van de wereld om hen heen doorgaans klopt. Een bepaalde vorm van "waarheid" die nodig is om gewoon, dagelijks, min of meer te kunnen functioneren en verdere beslissingen te kunnen nemen. Het "gelijk hebben" is een bevestiging van het eigen wereldbeeld waardoor de "gelijkhebber" zich gesterkt voelt in de aanname dat de beslissingen die hij neemt op basis van dat wereldbeeld de juiste zijn. Bevestiging. Hoe onzekerder iemand is over zijn eigen analyses (omdat hij/zij nog niet genoeg bevestiging heeft ontvangen), hoe sterker degene de behoefte zal tonen om "gelijk" te krijgen.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde
Crispijn

daar heb je gelijk Veertje, ik denk dat niemand in deze topic aan deze variant van gelijkhebben heeft gedacht. Hoewel ik denk dat Liquid het bedoelde op een concurerende manier. Verbeter me als ik ernaast zit :D

ads

Steun Sciencetalk 25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Bekijk product

ferry

Er ligt heel veel waarde in gelijk hebben. Want, als je gelijk hebt, heb je het bij het rechte eind en wat is er mooier dan dat? Want, omgekeerd, wat zou de waarde kunnen zijn van ongelijk hebben? Waarin geen waarde zit is koste-wat-kost gelijk willen hebben. Dat is totaal iets anders dan gelijk hebben.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Filosofie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!