Red BoriZ
Artikelen: 0

Wat zou er gebeuren als ik iets vroeger verander?

Ik vroeg me een keer af wat er zou gebeuren als ik in de toekomst iemand ga vermoorden in het verleden. Wat voor een gevolgen heeft dat voor mijn toekomstige 'ik' en de 'ik' van nu?

Zelf weet ik het niet zeker, maar wat denken jullie?
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."

- Philip K. Dick
Math

Re: Wat zou er gebeuren als ik iets vroeger verander?

N.a.v. de film "The Butterfly Effect"?
<i Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i
Bean

Hangt er vanaf hoeveel vroeger, en wie het is, lijk mij. Maar volgens mij is het zelfs zo dat als jij Boer Jan in de middeleeuwen vermoord, dat hele grote gevolgen kan hebben nu, ook al was hij toen een niemand.
I never wanted to change the world, but the world changed me...
Rogier

Red BoriZ schreef:Ik vroeg me een keer af wat er zou gebeuren als ik in de toekomst iemand ga vermoorden in het verleden. Wat voor een gevolgen heeft dat voor mijn toekomstige 'ik' en de 'ik' van nu?

Zelf weet ik het niet zeker, maar wat denken jullie?
Dat houdt tijdreizen in? Ik denk dat dat in de eerste plaats al een onmogelijk concept is, maar stel, dan zou je twee realiteiten creëren vanaf het moment in het verleden waar je verschijnt. In de eerste verloopt alles zoals jij je herinnert, en verdwijn je op het moment dat je terugreist. In de tweede voltrekt de geschiedenis zich anders vanaf het moment dat jij verschijnt, niet alleen omdat je iemand vermoordt maar omdat de uitgangssituatie anders is (chaostheorie enzo).

Eventuele voorspellingen die je in het verleden denkt te kunnen doen omdat jij al weet wat er gaat gebeuren, zullen om deze reden dan ook niet (allemaal) uitkomen.

Er is niet zoiets als DE geschiedenis die je kunt veranderen, want "de" geschiedenis (zoals jij hem je herinnert) staat al vast.

(en de toekomst ook volgens mij, maar da's een andere discussie :shock: )
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
OneStepForward

Simpel.

Of er gebeurd in je eigen tijdlijn niks en het heeft geen nut, of...

Je vermoord iemand in het verleden. Op dat moment is die in het heden al een tijd dood. Het heeft voor jou geen nut om hem te doden, dus je blijft hier. Je hebt hem nooit vermoord dus hij is niet dood. Dus het verleden is niet te veranderen.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer
Bean

Dan ontstaat dus de discussie of als je iets in het verleden doet, je het heden zo verandert dat je niet teruggaat naar het verleden, waardoor het niet verandert, waardoor je het misschien weer wel gaat veranderen, enz. Je komt dus in een vicieuze cirkel.[/code]
Anonymous

Ik ben van mening dat er een parralel universum opent waarin die verandering toetreed.. Dus in jouw eigen tijd zal niets veranderd zijn.
Rogier

Ik ben van mening dat er een parralel universum opent waarin die verandering toetreed.. Dus in jouw eigen tijd zal niets veranderd zijn.
Maar dat parallelle universum opent dan al op het moment waar je in het verleden verschijnt, want vanaf dát moment is de toestand van het universum al anders. Niet pas vanaf dat je "iets doet" (iemand vermoorden bijvoorbeeld).

Wat is trouwens "jouw eigen tijd"?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
janos

In de toekomst is het verleden " Het nu". Of zie ik het verkeert?
Er is geen dood maar voor ik het check eet ik normaal mijn brood.
Red BoriZ

Dan ontstaat dus de discussie of als je iets in het verleden doet, je het heden zo verandert dat je niet teruggaat naar het verleden, waardoor het niet verandert, waardoor je het misschien weer wel gaat veranderen, enz. Je komt dus in een vicieuze cirkel.[/code]
Dat dacht ik eerst ook, maar nu ben ik weer gaan twijfelen.

Als tijdreizen een feit wordt zullen er meerdere dimensies openen.

Stel ik ga naar eergisteren en vermoord daar mijn buren. En de 'ik' van die tijd weet dat niet. Dan kan het ook zijn dat ze gewoon dood gaan, maar ik mij pas over twee dagen bewust wordt dat ik de buren zal vermoorden en dat ook doe.

- Philip K. Dick
Bean

Stel ik ga naar eergisteren en vermoord daar mijn buren. En de 'ik' van die tijd weet dat niet. Dan kan het ook zijn dat ze gewoon dood gaan, maar ik mij pas over twee dagen bewust wordt dat ik de buren zal vermoorden en dat ook doe.

Als de jij uit de toekomst je buren vermoord, kan de jouw uit het verleden dat toch niet twee dagen later weer doen?[/b]
Anonymous

Anonymous schreef:Ik ben van mening dat er een parralel universum opent waarin die verandering toetreed.. Dus in jouw eigen tijd zal niets veranderd zijn.
Maar dat parallelle universum opent dan al op het moment waar je in het verleden verschijnt, want vanaf dát moment is de toestand van het universum al anders. Niet pas vanaf dat je "iets doet" (iemand vermoorden bijvoorbeeld).

Wat is trouwens "jouw eigen tijd"?
je eigen tijd is de plaats waarvan je vandaan komt denk ik.. Ik bedoelde ook dat als je terug zou gaan dat je als het ware al naar een PU reist...En dus voor dat PU wel iets kan veranderen maar dat dit geen gevolgen heeft voor je eigen universum
Anonymous

bean schreef:
Red BoriZ schreef:

Als de jij uit de toekomst je buren vermoord, kan de jouw uit het verleden dat toch niet twee dagen later weer doen?[/b]

Wel, want die gaat dan ook weer terug in de tijd..en zal precies hetzelfde doen..
Bean

Tja, maar dan is het de vraag of die jij uit het verleden die dan terug gaat om de buren te vermoorden dan niet de jij uit de toekomst geworden is.
Red BoriZ

Tja, maar dan is het de vraag of die jij uit het verleden die dan terug gaat om de buren te vermoorden dan niet de jij uit de toekomst geworden is.

Ik denk van wel, want ik denk dat oorzaak en gevolg elkaar logisch opvolgen en er geen toeval bestaat in het leven. Dus de ik van nu zal altijd het zelfde zijn, ook in een paralelle tijd.

- Philip K. Dick

Terug naar “Filosofie”