De strategie van de moslims ten opzichte van het westen
Geplaatst: do 13 mar 2008, 12:46
De redenatie in het bovenstaande klopt op zich wel, maar gaat voorbij aan een aantal omgevingsfactoren.DePurpereWolf schreef:Dan is mijn bewoording niet goed geweest, wat ik bedoelde is dat hij aanzet pleegt.
Noem het: een blinde in een auto zetten. Een man met een rotje een aansteker geven. Maar ik ben ook van mening dat hij het daarvoor niet hoeft te laten, en ik meen ook dat als er geen Wilders was, er wel een ander iemand word gevonden waarvoor ze kunnen demonstreren. Hij is niet verantwoordelijk voor het ontploffen van het rotje, maar wel voor het verschaffen van de aansteker. En dit is allemaal geen probleem, er zijn zoveel aansteker gevers in de wereld, honderden filmpjes, duizenden forums waarin de moslim voor achterlijk word uitgemaakt, en aan de andere kant ook 100den imams die het westen voor achterlijk uitmaken. En dit mag allemaal.
Het punt is echter wat Wilders ermee wil, hij is namelijk een politicus, en heeft een agenda in Nederland.
Op internationaal gebied: dit filmpje zorgt voor achterlijke acties van sommige moslims in sommige niet-westerse landen. Zij willen dat land meer islamiseren en gebruiken deze aanstekers om te laten zien dat het westen slecht is, en ons niet mag. En dat is toch iets dat we niet graag willen, dacht ik, extremisten kweken?
In Nederland: beelden van vlaggenverbrandende moslims zullen worden gebruikt om de moslim in Nederland over een kam te scheren met de islamisten en salafisten in de arabische landen. En zijn over het paard getilde beleid te verantwoorden. En hier ben ik het helemaal niet mee eens.
Ten eerste, moslims hebben al eeuwen een hekel aan het westen. De film van Wilders is een zandkorrel in de woestijn van motieven en incidenten die ze in die eeuwen hebben opgebouwd om zich gemotiveerd te voelen tegen het westen te zijn. Vele miljoenen pagina's hebben ze ijverig volgeschreven om uit te leggen aan elkaar hoe vreselijk zondig en slecht het westen is, eerst vanwege het ketterse christendom, vervolgens vanwege het afschuwelijke materialisme en secularisme. Europa is in hun ogen niets minder dan het voorstation van de hel.
M.a.w. de film is hooguit een geschikte aanleiding om oude grieven weer eens naar voren te schuiven. Het duidt niet op een trendbreuk of een mentale verandering, het is juist oude wijn in nieuwe zakken.
En dat is nu wat de film van Wilders (als hij ooit komt) nu zo fijntjes aantoont: dat er nooit iets verandert in de houding aan de andere kant, dat er nooit iets geleerd wordt. Lees maar eens de discussies van de Turken tussen 1908 en 1924, het zijn telkens weer dezelfde argumenten. Laat de jaartallen weg en je merkt het verschil niet eens. Triest, maar wel waar.
De FvW is dus totaal irrelevant. Maar toont wel uitgebreid hoe slap we in het westen zijn en hoe zeer gefixeerd op kleine tijdsperiodes. Zogauw we de zaak in historisch en ideologisch perspectief bezien, verandert het totaalbeeld.
Ten tweede, steeds weer wordt de suggestie gewekt dat de FvW belangrijk is, een nieuwe situatie schept, een breuk met het verleden betekent. Niets is minder waar. Moslims (zowel in ideologisch opzicht als organisatorisch) zijn bezig met een lange termijn strategie die zich over eeuwen uitstrekt. Het succes van die strategie is belangrijk voor hen, maar niet per se tijdens dit leven. De motivatie komt voor hen voort uit het streven, niet direct uit het resultaat zelf. Dit is voor ons een objectief gegeven dat zij alleen zelf kunnen veranderen door het streven naar de tawhid op te geven. Dit element wordt te weinig onderkend in het westen, omdat het concept voor ons moeilijk voorstelbaar is.Kortom de motivatie voor moslims, in al hun gradaties, is niet beinvloedbaar door acties van het westen, of dat nu films zijn over hoe mooi de islam is of hoe verschrikkelijk. Moslims beschikken namelijk over een gedetailleerd interpretatieschema dat voor hen verklaart wat de betekenis is van deze reacties in het westen. Hier geldt het Thomas theorema keihard: beleefde werkelijkheid is de basis voor het handelen, ook als die ver afwijkt van de feitelijke werkelijkheid. Want voor moslims is die feitelijke werkelijkheid onderworpen aan god, dus niet relevant als interpretatiekader.