Vraagstuk batterijkeuze elektrische scooter
Geplaatst: zo 16 mar 2008, 11:17
Goedemorgen op deze natte zondagmorgen.
Zojuist heb ik een account aangemaakt met de volgende doelstellingen:
1. Mensen meehelpen vraagstukken op te lossen
2. Vraagstukken genereren
3. Kennis opdoen
Vanaf augustus 2007 rijd ik rond op een elektrische scooter van ECO-Movement. De accu's zijn al halverwege hun levensduur en de vraag is welk soort accu ik het beste kan nemen voor de upgrade. Welke lader en eventuele aanpassingen in de controller zijn nog zelf te doen, maar hulp is graag gewenst want ik ben computerexpert en geen electriciën, maar ik ben behoorlijk technisch aangelegt.
Het gaat om een AEC eco-lectric 909 scooter. Deze scooter heeft een maximum vermogen van 970 watt/h en een nominaal vermogen van 500 watt/uur. dat lijkt heel weinig, maar ik kom er goed weg mee.
In de scooter zitten 5 SLA's (sealed lead acid) van 12 volt 18 ampere in opgave.
Je snapt al dat de range beperkt zal zijn want bij een maximum opname zit ik dicht tegen de C=1 aan. Een SLA is inefficiënt bij hoge 'C' waarden en is op maximum opname dan ook in 30 minuten van 100% naar 0% ontladen (volgens de uitgebreide info in de PDF van de fabrikant)
In de praktijk betekend dat een afstand van 40 kilometer in totaal alleen te halen is bij zeer gedoseerde snelheden en oma achtige acceleratietaferelen. Een afstand van 30 kilometer in totaal is beter te doen, maar flink doorrijden bij haast is een afrader want dan sta je na 27 kilometer stil.
Grappig? De accu's wegen 36 kilo met z'n 5én en het is vrij gezellig onder de buddy. Vol met accu's.
Wat is te doen?
Ik dacht zelf aan een Li-ion oplossing want als de accu's 2 jaar meegaan heb ik wel 18.000 km gemaakt.
Nu weet ik best wel iets van Li-ion af, maar fabrikanten zijn zo summier in hun informatie dat ze opgeven bij een tyupe 'D' monocell (max current 250mAh). Ehh, ik heb liever een current van 18 Ampere per uur.
Ik lees wel wat over tardiran Li-ion, maar ik kan maar geen informatie krijgen over dit type batterij en het voltageverloop onder belasting bij een ontlading van 1C. Een vraagstuk naar de fabrikant leverde niets op.
De loodaccu's kosten 79,99 per stuk incl. en dat is voor een grove 10.000 km gemaakt en dan is het zaakje versleten (loodaccu's eigen). Dat is 400 euro aka 4 cent per kilometer. Ik zoek dus een duurzamere en meer belastbare oplossing voor dit probleem.
->Lager gewicht als het mogelijk is
->18 Ampere per uur is genoeg, maar dan ook graag 18A bij een current van 1C (ontlading in een uur)
->De voltagerange moet binnen de specificaties van loodaccu's passen.
Wat is de current van een Li-ion cel bij 1C? Ze zijn 3,7 volt en wat is het voltage bij ontlading want anders kan ik de hoeveelheid cellen nodig niet uitrekenen.
Als ik alle vragen kwijt wil heb ik zo 5 A4's vol staan. Laat ik hiermee beginnen en vragen van jullie beantwoord ik.
Ik kom er weinig wijs uit, maar ik ben een taaie
Zojuist heb ik een account aangemaakt met de volgende doelstellingen:
1. Mensen meehelpen vraagstukken op te lossen
2. Vraagstukken genereren
3. Kennis opdoen
Vanaf augustus 2007 rijd ik rond op een elektrische scooter van ECO-Movement. De accu's zijn al halverwege hun levensduur en de vraag is welk soort accu ik het beste kan nemen voor de upgrade. Welke lader en eventuele aanpassingen in de controller zijn nog zelf te doen, maar hulp is graag gewenst want ik ben computerexpert en geen electriciën, maar ik ben behoorlijk technisch aangelegt.
Het gaat om een AEC eco-lectric 909 scooter. Deze scooter heeft een maximum vermogen van 970 watt/h en een nominaal vermogen van 500 watt/uur. dat lijkt heel weinig, maar ik kom er goed weg mee.
In de scooter zitten 5 SLA's (sealed lead acid) van 12 volt 18 ampere in opgave.
Je snapt al dat de range beperkt zal zijn want bij een maximum opname zit ik dicht tegen de C=1 aan. Een SLA is inefficiënt bij hoge 'C' waarden en is op maximum opname dan ook in 30 minuten van 100% naar 0% ontladen (volgens de uitgebreide info in de PDF van de fabrikant)
In de praktijk betekend dat een afstand van 40 kilometer in totaal alleen te halen is bij zeer gedoseerde snelheden en oma achtige acceleratietaferelen. Een afstand van 30 kilometer in totaal is beter te doen, maar flink doorrijden bij haast is een afrader want dan sta je na 27 kilometer stil.
Grappig? De accu's wegen 36 kilo met z'n 5én en het is vrij gezellig onder de buddy. Vol met accu's.
Wat is te doen?
Ik dacht zelf aan een Li-ion oplossing want als de accu's 2 jaar meegaan heb ik wel 18.000 km gemaakt.
Nu weet ik best wel iets van Li-ion af, maar fabrikanten zijn zo summier in hun informatie dat ze opgeven bij een tyupe 'D' monocell (max current 250mAh). Ehh, ik heb liever een current van 18 Ampere per uur.
Ik lees wel wat over tardiran Li-ion, maar ik kan maar geen informatie krijgen over dit type batterij en het voltageverloop onder belasting bij een ontlading van 1C. Een vraagstuk naar de fabrikant leverde niets op.
De loodaccu's kosten 79,99 per stuk incl. en dat is voor een grove 10.000 km gemaakt en dan is het zaakje versleten (loodaccu's eigen). Dat is 400 euro aka 4 cent per kilometer. Ik zoek dus een duurzamere en meer belastbare oplossing voor dit probleem.
->Lager gewicht als het mogelijk is
->18 Ampere per uur is genoeg, maar dan ook graag 18A bij een current van 1C (ontlading in een uur)
->De voltagerange moet binnen de specificaties van loodaccu's passen.
Wat is de current van een Li-ion cel bij 1C? Ze zijn 3,7 volt en wat is het voltage bij ontlading want anders kan ik de hoeveelheid cellen nodig niet uitrekenen.
Als ik alle vragen kwijt wil heb ik zo 5 A4's vol staan. Laat ik hiermee beginnen en vragen van jullie beantwoord ik.
Ik kom er weinig wijs uit, maar ik ben een taaie