Puzzel Puzzels
kombelpeter
Artikelen: 0

Is god een objectivering van onze gedachtes?

Laat ik het maar gelijk zeggen: ik ben een atheïst. Met dit topic wil ik echter tot een antwoord komen op mijn vraag: 'Is God een objectivering van onze gedachtes?'. Ik heb vaker horen zeggen dat het secularisme gepaard gaat met het hedendaagse relativisme en subjectivisme. Zou het dan zo zijn dat in een samenleving waarin men in objectieve waarheden gelooft vaker en uitvoeriger wordt geloofd in een opperwezen?
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Lathander

Re: Is god een objectivering van onze gedachtes?

Volgens mij is god eerder een manier voor de mens om zijn zorgen en problemen ergens heen te projecteren, om de illusie te scheppen dat het allemaal zo erg nog niet is
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

qrnlk
Lorentziaan

Het antwoord op die vraag is volledig afhankelijk van de definitie van "god". Voor een Egyptenaar 4000 jaar geleden was god, aka Farao, zeker geen objectivering van zijn gedachten, het concept atheïsme was toen even zot geweest als het ontkennen dat de hemel blauw is en het gras groen. Pas toen men god ging omschrijven met enkele onmogelijke, onlogisch en onrealistische absolute termen werd atheïsme plausibel genoeg voor veel mensen om er aandacht aan te besteden.

Mijn definitie van god is "iets of iemand die macht en autoriteit heeft over mij", en God wordt dan "degene die geen god boven zich heeft". Op dat moment is atheïsme dus onzin, behalve voor God zelf, aangezien deze per definitie geen god boven zich heeft.

Ik denk echter dat de meeste atheïsten onder het begrip god iets anders verstaan.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 5 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart- 75 euro - Voor jou

bol cadeaukaart- 75 euro - Voor jou

Bekijk product

kombelpeter

Wat mij opvalt is dat men dan heel welwillend is, vooral in de orthodoxere kringen, om die externe autoriteit te aanvaarden. Ik denk niet dat je nog kan spreken van een individu als je je eigen morele principes in het geheel basseert op die autoriteit.
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!