Ideale mastvorm
Geplaatst: vr 18 apr 2008, 15:46
Ik ben samen met een stel collega's bezig om een kraan te ontwerpen. Een hijskraan wel te verstaan. Maar voor deze kraan willen we graag een nieuwe mast vorm gaan gebruiken. Die op dit moment voor andere kranen worden gebruikt hebben enkele nadelen. Zoals een lang las tijd, maar daarnaast is het ook de vraag of de vorm optimaal is. Dus ben ik hierin een onderzoek gestart.
Bij het onderzoek zijn wel al op het volgende gekomen:
- Krachten (Verschillende belastingen, rijden/maximale last/puntlast)
- Optredende gevolgen hiervan (knik, plooiing, torsie, moment, wind, versnelling op het moment dat de kraan rijd)
Nou zijn de optredende gevolgen het aangrijpingspunt om de nieuwe mast vorm op te bepalen
Bij plooiing gaat het namelijk om de 'langste' plaatstuk. Door een zetting te plaatsen verklein je dit. Maar goed waar ligt hierin het optimale? Want als je oneind aantal zettingen gaat gebruiken hou je niks meer van je plaat over. Daarnaast is het ook nog eens kostbaar..
Bij torsie gaat het om de vezelafstand, dit wil je het liefst hebben dat de mast zo rond mogelijk is. Ronde vormen vangen immers het beste torsie op...
Bij moment wil je een tegen arm hebben. Als je in theorie de mast gaat opdelen vind je de arm, namelijk de afstand van de voorste plaat naar de achterste plaat.. Dus voor het moment wil je een mast die zo diep mogelijk is.
De gevolgen van wind, zijn zeker niet groot ten opzichte van de rest. Maar het ongunstigste geval is het op het moment dat het van de zijkant komt, grootste oppervlakte. Hiervoor wil je weer een bredere mast hebben
Maar goed we weten al een hoop! Alleen zit ik er mee, met het optimale te kunnen vinden. En hoe deze vorm er uit zal zien. De wanddiktes en dergelijk zijn allemaal uit te reken, dus daar zit het probleem niet. Het is echt de vorm, dus nu hoop ik dat iemand hier met een fantastische idee komt. Naja een zetje in de gedachte gang is ook meer dan genoeg
Bij het onderzoek zijn wel al op het volgende gekomen:
- Krachten (Verschillende belastingen, rijden/maximale last/puntlast)
- Optredende gevolgen hiervan (knik, plooiing, torsie, moment, wind, versnelling op het moment dat de kraan rijd)
Nou zijn de optredende gevolgen het aangrijpingspunt om de nieuwe mast vorm op te bepalen
Bij plooiing gaat het namelijk om de 'langste' plaatstuk. Door een zetting te plaatsen verklein je dit. Maar goed waar ligt hierin het optimale? Want als je oneind aantal zettingen gaat gebruiken hou je niks meer van je plaat over. Daarnaast is het ook nog eens kostbaar..
Bij torsie gaat het om de vezelafstand, dit wil je het liefst hebben dat de mast zo rond mogelijk is. Ronde vormen vangen immers het beste torsie op...
Bij moment wil je een tegen arm hebben. Als je in theorie de mast gaat opdelen vind je de arm, namelijk de afstand van de voorste plaat naar de achterste plaat.. Dus voor het moment wil je een mast die zo diep mogelijk is.
De gevolgen van wind, zijn zeker niet groot ten opzichte van de rest. Maar het ongunstigste geval is het op het moment dat het van de zijkant komt, grootste oppervlakte. Hiervoor wil je weer een bredere mast hebben
Maar goed we weten al een hoop! Alleen zit ik er mee, met het optimale te kunnen vinden. En hoe deze vorm er uit zal zien. De wanddiktes en dergelijk zijn allemaal uit te reken, dus daar zit het probleem niet. Het is echt de vorm, dus nu hoop ik dat iemand hier met een fantastische idee komt. Naja een zetje in de gedachte gang is ook meer dan genoeg