Cursussen onderweg: status en actie
Geplaatst: ma 12 mei 2008, 12:42
CURSUSSEN ONDERWEG: STATUS EN ACTIE
De mini- en microcursussen voldoen kennelijk aan een behoefte. De 14 gepubliceerde cursussen samen scoren zo'n 400 hits per dag, en wat belangijker is, de gemiddelde bezoekduur daarbij is ruim 6 minuten. Dat betekent dat er zeker niet alleen maar eens wordt doorgebladerd, maar dat gemiddeld genomen elke cursus toch zeker een paar keer per dag serieus wordt bestudeerd.
Dus is het de moeite waard om dit pakket uit te breiden. Om te beginnen willen we iedereen daarom eens op de hoogte houden van wat er achter de schermen op dit gebied gebeurt. Hieronder vind je een overzicht van onderhanden cursussen en de toestand waarin die zich bevinden. We zullen dat regelmatig actualiseren.
Commentaar en ideeën kun je in deze topic naar hartelust toevoegen.
Heb je zelf een idee voor een mini-of microcursus?
Stel jezelf even de volgende vragen:
Zou je zelf aan zoiets willen meewerken, als auteur of als actief proeflezer?
Stel jezelf even de volgende vragen:
Stuur dan eens een PB aan cursuscoördinator Jan van de Velde .
Onderschat het overigens niet. De huidige cursussen zijn echt niet op een regenachtige zondagmiddag even gauw in elkaar geflanst.
WERK IN UITVOERING:
(laatste wijzigingsdatum, zie hieronder)
De mini- en microcursussen voldoen kennelijk aan een behoefte. De 14 gepubliceerde cursussen samen scoren zo'n 400 hits per dag, en wat belangijker is, de gemiddelde bezoekduur daarbij is ruim 6 minuten. Dat betekent dat er zeker niet alleen maar eens wordt doorgebladerd, maar dat gemiddeld genomen elke cursus toch zeker een paar keer per dag serieus wordt bestudeerd.
Dus is het de moeite waard om dit pakket uit te breiden. Om te beginnen willen we iedereen daarom eens op de hoogte houden van wat er achter de schermen op dit gebied gebeurt. Hieronder vind je een overzicht van onderhanden cursussen en de toestand waarin die zich bevinden. We zullen dat regelmatig actualiseren.
Commentaar en ideeën kun je in deze topic naar hartelust toevoegen.
Heb je zelf een idee voor een mini-of microcursus?
Stel jezelf even de volgende vragen:
- kunnen we de toegevoegde waarde voor Wetenschapsforum en de internetpopulatie omschrijven, vergeleken met een link/links naar werk over een vergelijkbaar onderwerp op internet?
- wie zijn de doelgroep, dus op welk niveau/aansluitend op welk niveau zou moeten worden geschreven?
- kan het onderwerp inderdaad van behapbare omvang blijven, eventueel behapbare omvang per afzonderlijk publiceerbaar onderdeel? (in dat laatste geval moeten de onderdelen wel op zichzelf kunnen staan)
- heb je misschien zelfs al een een plan met een eerste opzet, bijvoorbeeld in de vorm van een hoofdstukindeling? Dit hoeft niet in beton gegoten te zijn, al schrijvende zijn aanpassingen ongetwijfeld nodig. Maar het discussieert al makkelijker.
Zou je zelf aan zoiets willen meewerken, als auteur of als actief proeflezer?
Stel jezelf even de volgende vragen:
- kan ik er minstens een ruim uur per week voor vrijmaken, en heb ik ook de discipline dat te zullen doen?
- kan ik me verplaatsen in het niveau van de doelgroep?
- kan ik een beetje omgaan met de opmaakcodes van dit forum?
- kan ik omgaan met (uiteraard opbouwende) kritiek, en ben ik in staat om uit de club aangedragen ideeën in eigen werk te verwerken?
- kan ik helder en gestructureerd schrijven (reken overigens ook gerust op hulp, je hoeft écht niet álles zelf te doen)
Stuur dan eens een PB aan cursuscoördinator Jan van de Velde .
Onderschat het overigens niet. De huidige cursussen zijn echt niet op een regenachtige zondagmiddag even gauw in elkaar geflanst.
WERK IN UITVOERING:
(laatste wijzigingsdatum, zie hieronder)
WERKTITEL | NIVEAU | AUTEUR(S) | ACTIE | OPMERKINGEN |
STADIUM: IDEE | ||||
java programmeren | starter | Evil Lathander | -- | starten na examens |
eiwitten | eind midd. | Lucifer | starten? | basis eiwitten in "Wat is DNA (basis)" |
Rekenen met machten van 10 | instap | gezocht | -- | -- |
formules herschrijven | instap | Phys? | starten | -- |
atoombouw | eind midd. | gezocht | -- | voortbouwen op basis |
(Zwaarte)kracht | midd. | gezocht | -- | -- |
helpitems forumfuncties | nvt | gezocht | van alles | nog vele items in diverse stadia |
STADIUM: BASIS AANWEZIG | ||||
hoe werkt een diode/led | middelbaar | gezocht | -- | -- |
Tips multiple-choice / meerkeuzevragen | midd. | gezocht | -- | eigenlijk alleen uitgebreide redactie nodig |
Scheikundig rekenen | (vanaf) basis | gezocht | -- | compleet discussie- topic loopt |
STADIUM: ONDERWEG | ||||
Handleiding BOINC | nvt | Ruben01, DPW | uitbreiden | -- |
Significante cijfers | instap | Nikske, Heezen | schrijven, redactie | -- |
warmtecapaciteit rekenen | instap | Jan van de Velde | herschrijven | -- |
atoombouw (basis) | instap | PdeJongh | schrijven | -- |
STADIUM: (EIND)REDACTIE | ||||
2e graadsvergelijkingen | midd. . | Revelation | -- | -- |
Satellieten, baanmechanica | hbo | Dr.Who? | -- | -- |
STADIUM: KORTGELEDEN GEPLAATST | ||||
ruimte-tijd: een voorstelling | nvt | Rogier | -- | -- |
Goniometrie: sinus, cosinus en tangens | instap | StrangeQuark et al | -- | -- |
Wat is DNA | basis | Mrtn et al | -- | -- |