Maar zonder betrouwbare leverantie van gas, water, elektriek, en tegenwoordig zelfs kabel en internet, komt ons leven krakend tot stilstand. Ik vind dat dus van cruciaal nut. Ik denk dat een gevecht om centen in die markt ooit een keer duur bekocht zal gaan worden.
Mijn vraag is, zíjn die privatiseringen van nutsvoorzieningen eigenlijk geen bedreiging voor onze samenleving? Ik kreeg zojuist weer eens een telefoontje van de Nederlandse Energie Maatschappij (althans, waarschijnlijk van een callcenter dat die maatschappij vertegenwoordigt. Mij werden twee dingen voorgespiegeld: groene stroom uit Zwitserland, (dat hiervan hopen over zou hebben, maar dat ga ik in een ander topic wel eens uitzoeken) , en bovendien nog eens honderden euro's per jaar goedkoper. (in mijn geval zou dat op enkele tientallen procenten uitkomen)
Beheer van het net, meter etc blijft in handen van mijn (voormalige nuts-)leverancier Delta.
Al die handelaren moeten callcenters betalen, meer afzonderlijke bedrijven met meer afzonderlijke administraties, bij mijn energierekening kan ik ook al punten sparen, ik ontvang regelmatig reclamepost e.d. van mijn eigen leverancier, kost allemaal klauwen met geld. Bovendien moeten al die bedrijven winst maken. Tóch kan het wéér goedkoper.
Krijgen we niet gewoon allemaal een sigaar uit eigen doos, of erger nog, geven we die sigaar eigenlijk niet zélf aan een ander?
Kan iemand mij eens uitleggen of we hier nou werkelijk beter van worden, en of mijn vrees voor voorzieningsproblemen in de toekomst ongegrond is. Want laten we wel wezen, voorbeelden van potentiële ellende van kortzichtig "vandaag de cente, mogge de ellende" liggen door heel Nederland overal op en onder de straat: bijv. rioleringen met achterstallig onderhoud. Wij kiezen gemeenteraden ( onze éigen schuld dus) die leuke dingen doen voor de mensen, maar er komt een moment dat de drollen door de straat drijven als we niet oppassen.
Wanneer gaat het licht uit, en wie betaalt dan de herstelkosten?
EDIT>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
http://www.eos.ch/en/home/energie/energie_hydraulique.htm
de elektriciteitsproductie in Zwitserland:
Dus jokken mogen ze ook nog??Storage hydropower plants 30.0 %
Run-of-the-river hydropower plants 25.3 %
Thermonuclear power plants 40.0 %
Conventional thermal power plants 4.7 %