Politiek: Modernisering Nederlandse volkslied
Geplaatst: zo 17 apr 2005, 07:28
Wie kent hem niet, het Wilhelmus. Het Wilhelmus klinkt zo Nederlands, of Duits en zelf Frans. Wat is de waarheid achter het Wilhelmus.
De feiten:
De oudste, bekende optekening van de melodie is van 1574. De andere melodie stamt waarschijnlijk uit Frankrijk, waar het lied voor het eerst werd gezongen tijdens het beleg van Chartres in 1568. Het Wilhelmus is het oudste volkslied ter Wereld. De muziek verscheen in 1574, de tekst rond 1590.
Een Nederlands lied waarin een Duitse prins de koning van Spanje eert, gezongen op de melodie van een Frans soldatenliedje. Sinds 10 mei 1932 is het Wilhelmus officieel het Nederlandse volkslied.
Op http://members.home.nl/pushkar/oranje9.html vindt u de volledige tekst van het Wilhelmus.
Het Wilhelmus is nauw verbonden met het huis Oranje-Nassau, dus de koninklijke familie. Het eerd hun eigen afkomst, dus het Duitse bloed. Dus erg Nederlands is het niet. Alleen dat Willem van Oranje vader des vaderlands is, terwijl hij en diens voorouders van Duitse bloed waren. Leuk voor de familie, niet erg praktisch voor het Nederlandse volk. Het Wilhelmus is min of meer ons opgedrongen, de verering van een familie die wordt bestempeld bij gratie gods (= god heeft hen gekozen om het volk te begeleiden). Het Wilhemus mag dan wel een optekening van historische gebeurtenissen zijn, maar het past niet in onze moderne tijdsgeest. Een verering van een familiepast niet in onze tijdsgeest, omdat de tijden van onze natie is veranderd. Gratie Gods lijkt mij ook niet gepast, gezien de ontkerkelijking in ons land in een aardig tempo afneemt.
Modernisering van ons land, vraagt in mijn ogen om nieuwe of andere visies die passen aan de behoefte van het volk anno 2005.
Problemen:
Problemen zijn er altijd, zoals het vasthouden aan de verering van de leden van het koninklijke familie, aangezien het staatshoofd hieruit is voortgekomen door erfopvolging. In Morarchie of republiek is een discussie al reeds gevoerd.
Het volgende probleem is, dat men niet weet wat nu de Nederlandse nationaliteit is. In De Nederlandse indentiteit is hierover een discussie begonnen. Zonder een duidelijk besef wat onze indentiteit is, kan een nieuw volkslied, dat is aangepast aan onze tijd, dus niet in het jaar 1568 of 1574 gepaseerde gebeurtenissen. Mogelijk, zoals sommige kunnen gaan denken dat het Wilhelmus deel uit maakt van onze Nederlandse indentiteit! Wellicht is dat ook zo. Modernisering van ons volkslied, mogelijk een nieuw volkslied, samengesteld door het volk en niet door een persoon of meerdere personen acht ik persoonlijk niet echt haalbaar, omdat er hevige tegenstand gegeven wordt uit de gelederen die koninklijk gezind zijn. Maar wat wel haalbaar is, het voeren van een gezonde politieke discussie.
Mijn vragen zijn:
1). Is een nieuw volkslied, die onze indentiteit verwoord, haalbaar.
Met onze indentiteit bedoel ik het Nederlandse.
2). Als er een nieuw volkslied zou komen, wat zou de inhoud kunnen zijn om die Nederlandse indentiteit kracht bij te zetten, zoals het multicutureel besef? De geschiedenis van de afgelopen 100 jaar?
3). Dient het volkslied mee te veranderen met onze tijd?
4). Kunnen wij leven met de veranderingen, die een nieuw volkslied teweeg brengt?
5). Overige openstaande problemen.
De feiten:
De oudste, bekende optekening van de melodie is van 1574. De andere melodie stamt waarschijnlijk uit Frankrijk, waar het lied voor het eerst werd gezongen tijdens het beleg van Chartres in 1568. Het Wilhelmus is het oudste volkslied ter Wereld. De muziek verscheen in 1574, de tekst rond 1590.
Een Nederlands lied waarin een Duitse prins de koning van Spanje eert, gezongen op de melodie van een Frans soldatenliedje. Sinds 10 mei 1932 is het Wilhelmus officieel het Nederlandse volkslied.
Op http://members.home.nl/pushkar/oranje9.html vindt u de volledige tekst van het Wilhelmus.
Het Wilhelmus is nauw verbonden met het huis Oranje-Nassau, dus de koninklijke familie. Het eerd hun eigen afkomst, dus het Duitse bloed. Dus erg Nederlands is het niet. Alleen dat Willem van Oranje vader des vaderlands is, terwijl hij en diens voorouders van Duitse bloed waren. Leuk voor de familie, niet erg praktisch voor het Nederlandse volk. Het Wilhelmus is min of meer ons opgedrongen, de verering van een familie die wordt bestempeld bij gratie gods (= god heeft hen gekozen om het volk te begeleiden). Het Wilhemus mag dan wel een optekening van historische gebeurtenissen zijn, maar het past niet in onze moderne tijdsgeest. Een verering van een familiepast niet in onze tijdsgeest, omdat de tijden van onze natie is veranderd. Gratie Gods lijkt mij ook niet gepast, gezien de ontkerkelijking in ons land in een aardig tempo afneemt.
Modernisering van ons land, vraagt in mijn ogen om nieuwe of andere visies die passen aan de behoefte van het volk anno 2005.
Problemen:
Problemen zijn er altijd, zoals het vasthouden aan de verering van de leden van het koninklijke familie, aangezien het staatshoofd hieruit is voortgekomen door erfopvolging. In Morarchie of republiek is een discussie al reeds gevoerd.
Het volgende probleem is, dat men niet weet wat nu de Nederlandse nationaliteit is. In De Nederlandse indentiteit is hierover een discussie begonnen. Zonder een duidelijk besef wat onze indentiteit is, kan een nieuw volkslied, dat is aangepast aan onze tijd, dus niet in het jaar 1568 of 1574 gepaseerde gebeurtenissen. Mogelijk, zoals sommige kunnen gaan denken dat het Wilhelmus deel uit maakt van onze Nederlandse indentiteit! Wellicht is dat ook zo. Modernisering van ons volkslied, mogelijk een nieuw volkslied, samengesteld door het volk en niet door een persoon of meerdere personen acht ik persoonlijk niet echt haalbaar, omdat er hevige tegenstand gegeven wordt uit de gelederen die koninklijk gezind zijn. Maar wat wel haalbaar is, het voeren van een gezonde politieke discussie.
Mijn vragen zijn:
1). Is een nieuw volkslied, die onze indentiteit verwoord, haalbaar.
Met onze indentiteit bedoel ik het Nederlandse.
2). Als er een nieuw volkslied zou komen, wat zou de inhoud kunnen zijn om die Nederlandse indentiteit kracht bij te zetten, zoals het multicutureel besef? De geschiedenis van de afgelopen 100 jaar?
3). Dient het volkslied mee te veranderen met onze tijd?
4). Kunnen wij leven met de veranderingen, die een nieuw volkslied teweeg brengt?
5). Overige openstaande problemen.