Spanten staalconstructie 31 m
Geplaatst: do 17 jul 2008, 20:29
door blueboy
Ik wil een loods bouwen met een overspanning van 31 m spantafstand 5m en zijkanthoogte 4,85 m + 20 cm onder nulpas. Dakhelling 30 %. Een aannemer wil deze bouwen met als kolom een HEA 280 en als ligger een IPE 360. Een concurrerende aannemer zegt dat deze spanten te licht zijn (niet sterk genoeg), maar zelf wil hij het gebouw niet in 1 overspanning bouwen (hij wil met een tussensteunen werken met kolommen HEA 180 en ligger IPE 240 ).
Voldoen de door de eerste aannemer genoemde kolommen en liggers of is dit eerder scherp bemeten en heeft de tweede gelijk en wat zou dan wel een verantwoorde keuze zijn zonder het geheel te zwaar te maken, want daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan !
Alvast bedankt !
Re: Spanten staalconstructie 31 m
Geplaatst: do 17 jul 2008, 20:53
door rodeo.be
stabiliteitsingenieur raadplegen
Dat kost wel iets, maar dan ben je zeker (+verzekerd). En daarbij, meerprijs is wss te verwaarlozen tov meerprijs van het zwaardere profiel
Re: Spanten staalconstructie 31 m
Geplaatst: do 17 jul 2008, 23:43
door oktagon
Hier een idee van een berekening,gebaseerd op windbelasting in het kustgebied.
Het advies om een constructeur dit te laten berekenen in jouw regio lijkt me wel verstandig,dan zou je jur.gedekt kunnen zijn ( in Belgie) ;in Holland is volgens mij de opdrachtgever volgens mij bekend jurisprudentie,zelf verantwoordelijk!
Ik ga uit van een 3-scharnierspant,daar ik aanneem dat er wegens de aangegeven helling er een nok in het midden zit,verdere elementen in de berekening: zie hieronder:
Object no:1
07-17-2008
Spant no:1
Programma 3SPANT versie 99
****************************************
Volgens NEN 6702/6770/TGB 1990;Alfa-tab!
Programma werkt met Newtons ipv Kilogrammen
1 kN = 100 kg !
Spant van # ;HeA-en IPe-prof en hout
rekenwaarde vloeigrens :
Kokerprofielen Fe 360 : 235 N/mm2
HeA - ,, Fe 360 : 235 N/mm2
IPe - ,, Fe 360 : 235 N/mm2
rekenwaarde houtsterkte:
Hout naturel K18 18*.7: 12.6 N/mm2
Hout gelijmd K24 24*.7: 16.8 N/mm2
Belastingfactor-start : 1.2-1.5
Controle belastingfactor bij eind-
resultaat optr.spanningen!
Aantal zijsteunen poot wandrichting : 1
Spantoverspanning in mtr : 31
Kniklengte y-richting verticaal KY in mtr : 2.525
Kniklengte y-richting schuinte G in mtr : 1.789786
Kniklengte x-richting kolom/spantbeen in mtr : 34.42179
Kniklengte (H1 + L3) * (1 + SIN(DX))
Zijwandhoogte-verticaalspantdeel in mtr : 5.05
Spantafstand/gordinglengte in mtr : 5
Platbalk-/gordingafstand h.o.h. in mtr : 1.789786
Dakhelling in graden tov.hor.vlak : 30
Windkracht horiz.in kN/m2 keus : .95
Denk aan verankering sporen/gord.opw.kracht!
Windbelasting in kN/m2 dakpl: .475
Eigen gewicht dakvlak in in kN/m2: .6
Eigen gewicht dakvlak op gording in kN/m1: 1.073871
(Volgende maten te zien op schema in mijn freeware-afbeeldingen)
L2 in mtr: 15.5
H2 in mtr: 8.94893
L3 in mtr: 17.89786
X1 in mtr: 2.525
Y1 in mtr: 4.373428
L4 in mtr: 13.42339
L5 in mtr: 11.47393
L6 in mtr: 26.84679
L7 in mtr: -1.949465
L8 in mtr: 15.37286
H in mtr: 13.99893
Sinus dakhelling (sinD/57.29578) : .5
Cosinus dakhelling (cosD/57.29578) : .8660254
Windbelasting haaks op gording in kN/mtr1: .8501482
Eigen gewicht haaks op gording in kN/mtr1: .93
Eigen gewicht //dakvlak op gording in kN/mtr1: .5369357
Tot.wi+eg haaks op gord./dakvl. L in kN/mtr1: 1.780148
Tot.wi+eg op gording//dakvlak L in kN/mtr1: .5369357
DV en DE Linker dakvlak in kN: 89.00742 26.84679
DVr en DEr Rechter dakvlak in kN: 41.75 26.84679
WT en WTS in kN: 26.38625 68.01186
CV-verticale topreactie halfspant in kN : 30.66422
CH-hor.topreactie in kN : 56.53055
AH-hor.oplegreactie in kN : 4.115138
AV-vert.oplegreactie in kN : 81.92935
FH-hor.oplegreactie in kN : 62.92653
FV-vert.oplegreactie in kN : 76.99529
FEQ-Scheefstandbelasting in kN : .4295486
MEQ-Scheefstandmoment in knie in kNm : 1.08461
Spanthoek-moment MB in kNm : -46.92845
Veldmoment bovenligger MDV in kNm : 233.441
Spanthoek-moment MBR in kNm : -311.7221
Veldmoment bovenligger MDVR in kNm : -70.36906
IPE : 500
Opp. in mm2 : 11600
Ix in cm4 : 48200
Wx in cm3 : 1930
Gewicht in kg/m : 90.7
Traagh.straal tx en ty in cm : 20.38424 4.297152
Wx-initieel voor staalwerk -hoek LR in cm3 : 259 1724
Wx-initieel staalwerk -ligger LR -in cm3 : 1291 389
KNIKBEREKENING
Ber.Lamda x/y-as KX resp.KY en G,Lav,Las : 168 168
LamdaV,AlfaV volgens tabel : 170 5.58
LamdaS,AlfaS volgens tabel : 170 5.58
Z-staal-max.180.7 N/mm2 - aanw. in N/mm2 : 162 uc: .9000623
Z-staal-max.VLS/BF en keus BF : 180 1.3
Z-Vert.Z-Schuinv.en Z-Schuinh.Linkerdeel : 25 121 24
Z-Vert.Z-Schuinv.en Z-Schuinh.Rechterdeel : 162 36 161
Doorb. schuine zijde L en R in mm : 109.1274 33.51871
Doorbuiging te compenseren door voorbuiging van de schuinespantdelen in de fabriek!
Bij neg. moment ,zie hiervoor,is er opbuiging!
Corr.factor wegens hoekverdraaiing Cli. Cre. : 1.953886 1.990893
Rel.doorbuiging L en R (>L3/250)zeeg!: 6.097235E-03 1.872778E-03
Horizontale translatie linkerhoek in mm : 5.595441
Horizontale translatie rechterhoek in mm : 6.104117
Horizontale translatie nok in mm : 5.849779
Verticale translatie nok in mm :-.4415054
Bij zwaarder profiel translaties naar rato Ix
Trekstangoppervlak in mm2 : 401
Stuikplaatdikte 1.5 x TW (lijfdikte) in mm : 15.3
Voor alle bouten te rekenen op maximum hoekmoment in kNm: 311.7221
,, ,, op hor. afschuifkracht in kN : 60.52778
,, ,, op vert.afschuifkracht in kN : 76.99529
,, ,, op diag.afschuifkracht in kN : 90.91624
Nb.Achteraf zie ik een gegeven helling van 30%,dat wordt dan ca.17 graden;wil je een herberekening van me ,dan hoor ik dat wel, het wordt een beetje nachtwerk anders!
Re: Spanten staalconstructie 31 m
Geplaatst: vr 18 jul 2008, 10:53
door oktagon
Het lijkt me overigens wel verstandig om eerst een plan de campagne te maken en wel:
a.Wat ga ik doen in die hal.
b.Moet het werkelijk kolomvrij zijn,bij een overspanning van 31 meter zijn er diverse overspannings en dakvorm mogelijkheden.
Wil ik wel of geen platdak of een lichthellend dak met bijv een helling van ca.5-10 graden
Bij die kolomvrije hal kun je gebruik maken van :
Voorgebogen PE , raatliggers ,driescharnierspanten of econ.gevormde 3-scharnierspanten
De hal is duurder dan bij het gebruik van een rij tussenkolommen.
c.Met tussenkolommen ben je dus goedkoper uit en kun je ook met de eerder genoemde balktypes werken,je kunt ook met een vrachtauto redelijk erin manouvreren.
Zoek eens op internet naar halleveranciers,die er diverse ronddarren met hun eigen constructie en dus voor hun standaard-systemen;direct naar een aannemer stappen kost wrs.geld dat je je beter kunt besparen door wat onderzoek te doen.
De hallenboer zal meestal de fundering,wanden en vloeren erbij leveren,afh.van wat jij wilt.