1 van 1

Spanten staalconstructie 31 m

Geplaatst: do 17 jul 2008, 20:29
door blueboy
Ik wil een loods bouwen met een overspanning van 31 m spantafstand 5m en zijkanthoogte 4,85 m + 20 cm onder nulpas. Dakhelling 30 %. Een aannemer wil deze bouwen met als kolom een HEA 280 en als ligger een IPE 360. Een concurrerende aannemer zegt dat deze spanten te licht zijn (niet sterk genoeg), maar zelf wil hij het gebouw niet in 1 overspanning bouwen (hij wil met een tussensteunen werken met kolommen HEA 180 en ligger IPE 240 ).

Voldoen de door de eerste aannemer genoemde kolommen en liggers of is dit eerder scherp bemeten en heeft de tweede gelijk en wat zou dan wel een verantwoorde keuze zijn zonder het geheel te zwaar te maken, want daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan !

Alvast bedankt !

Re: Spanten staalconstructie 31 m

Geplaatst: do 17 jul 2008, 20:53
door rodeo.be
stabiliteitsingenieur raadplegen

Dat kost wel iets, maar dan ben je zeker (+verzekerd). En daarbij, meerprijs is wss te verwaarlozen tov meerprijs van het zwaardere profiel

Re: Spanten staalconstructie 31 m

Geplaatst: do 17 jul 2008, 23:43
door oktagon
Hier een idee van een berekening,gebaseerd op windbelasting in het kustgebied.

Het advies om een constructeur dit te laten berekenen in jouw regio lijkt me wel verstandig,dan zou je jur.gedekt kunnen zijn ( in Belgie) ;in Holland is volgens mij de opdrachtgever volgens mij bekend jurisprudentie,zelf verantwoordelijk!

Ik ga uit van een 3-scharnierspant,daar ik aanneem dat er wegens de aangegeven helling er een nok in het midden zit,verdere elementen in de berekening: zie hieronder:

Object no:1

07-17-2008

Spant no:1

Programma 3SPANT versie 99

****************************************

Volgens NEN 6702/6770/TGB 1990;Alfa-tab!

Programma werkt met Newtons ipv Kilogrammen

1 kN = 100 kg !

Spant van # ;HeA-en IPe-prof en hout

rekenwaarde vloeigrens :

Kokerprofielen Fe 360 : 235 N/mm2

HeA - ,, Fe 360 : 235 N/mm2

IPe - ,, Fe 360 : 235 N/mm2

rekenwaarde houtsterkte:

Hout naturel K18 18*.7: 12.6 N/mm2

Hout gelijmd K24 24*.7: 16.8 N/mm2

Belastingfactor-start : 1.2-1.5

Controle belastingfactor bij eind-

resultaat optr.spanningen!

Aantal zijsteunen poot wandrichting : 1

Spantoverspanning in mtr : 31

Kniklengte y-richting verticaal KY in mtr : 2.525

Kniklengte y-richting schuinte G in mtr : 1.789786

Kniklengte x-richting kolom/spantbeen in mtr : 34.42179

Kniklengte (H1 + L3) * (1 + SIN(DX))

Zijwandhoogte-verticaalspantdeel in mtr : 5.05

Spantafstand/gordinglengte in mtr : 5

Platbalk-/gordingafstand h.o.h. in mtr : 1.789786

Dakhelling in graden tov.hor.vlak : 30

Windkracht horiz.in kN/m2 keus : .95

Denk aan verankering sporen/gord.opw.kracht!

Windbelasting in kN/m2 dakpl: .475

Eigen gewicht dakvlak in in kN/m2: .6

Eigen gewicht dakvlak op gording in kN/m1: 1.073871

(Volgende maten te zien op schema in mijn freeware-afbeeldingen)

L2 in mtr: 15.5

H2 in mtr: 8.94893

L3 in mtr: 17.89786

X1 in mtr: 2.525

Y1 in mtr: 4.373428

L4 in mtr: 13.42339

L5 in mtr: 11.47393

L6 in mtr: 26.84679

L7 in mtr: -1.949465

L8 in mtr: 15.37286

H in mtr: 13.99893

Sinus dakhelling (sinD/57.29578) : .5

Cosinus dakhelling (cosD/57.29578) : .8660254

Windbelasting haaks op gording in kN/mtr1: .8501482

Eigen gewicht haaks op gording in kN/mtr1: .93

Eigen gewicht //dakvlak op gording in kN/mtr1: .5369357

Tot.wi+eg haaks op gord./dakvl. L in kN/mtr1: 1.780148

Tot.wi+eg op gording//dakvlak L in kN/mtr1: .5369357

DV en DE Linker dakvlak in kN: 89.00742 26.84679

DVr en DEr Rechter dakvlak in kN: 41.75 26.84679

WT en WTS in kN: 26.38625 68.01186

CV-verticale topreactie halfspant in kN : 30.66422

CH-hor.topreactie in kN : 56.53055

AH-hor.oplegreactie in kN : 4.115138

AV-vert.oplegreactie in kN : 81.92935

FH-hor.oplegreactie in kN : 62.92653

FV-vert.oplegreactie in kN : 76.99529

FEQ-Scheefstandbelasting in kN : .4295486

MEQ-Scheefstandmoment in knie in kNm : 1.08461

Spanthoek-moment MB in kNm : -46.92845

Veldmoment bovenligger MDV in kNm : 233.441

Spanthoek-moment MBR in kNm : -311.7221

Veldmoment bovenligger MDVR in kNm : -70.36906

IPE : 500

Opp. in mm2 : 11600

Ix in cm4 : 48200

Wx in cm3 : 1930

Gewicht in kg/m : 90.7

Traagh.straal tx en ty in cm : 20.38424 4.297152

Wx-initieel voor staalwerk -hoek LR in cm3 : 259 1724

Wx-initieel staalwerk -ligger LR -in cm3 : 1291 389

KNIKBEREKENING

Ber.Lamda x/y-as KX resp.KY en G,Lav,Las : 168 168

LamdaV,AlfaV volgens tabel : 170 5.58

LamdaS,AlfaS volgens tabel : 170 5.58

Z-staal-max.180.7 N/mm2 - aanw. in N/mm2 : 162 uc: .9000623

Z-staal-max.VLS/BF en keus BF : 180 1.3

Z-Vert.Z-Schuinv.en Z-Schuinh.Linkerdeel : 25 121 24

Z-Vert.Z-Schuinv.en Z-Schuinh.Rechterdeel : 162 36 161

Doorb. schuine zijde L en R in mm : 109.1274 33.51871

Doorbuiging te compenseren door voorbuiging van de schuinespantdelen in de fabriek!

Bij neg. moment ,zie hiervoor,is er opbuiging!

Corr.factor wegens hoekverdraaiing Cli. Cre. : 1.953886 1.990893

Rel.doorbuiging L en R (>L3/250)zeeg!: 6.097235E-03 1.872778E-03

Horizontale translatie linkerhoek in mm : 5.595441

Horizontale translatie rechterhoek in mm : 6.104117

Horizontale translatie nok in mm : 5.849779

Verticale translatie nok in mm :-.4415054

Bij zwaarder profiel translaties naar rato Ix

Trekstangoppervlak in mm2 : 401

Stuikplaatdikte 1.5 x TW (lijfdikte) in mm : 15.3

Voor alle bouten te rekenen op maximum hoekmoment in kNm: 311.7221

,, ,, op hor. afschuifkracht in kN : 60.52778

,, ,, op vert.afschuifkracht in kN : 76.99529

,, ,, op diag.afschuifkracht in kN : 90.91624

Nb.Achteraf zie ik een gegeven helling van 30%,dat wordt dan ca.17 graden;wil je een herberekening van me ,dan hoor ik dat wel, het wordt een beetje nachtwerk anders!

Re: Spanten staalconstructie 31 m

Geplaatst: vr 18 jul 2008, 10:53
door oktagon
Het lijkt me overigens wel verstandig om eerst een plan de campagne te maken en wel:

a.Wat ga ik doen in die hal.

b.Moet het werkelijk kolomvrij zijn,bij een overspanning van 31 meter zijn er diverse overspannings en dakvorm mogelijkheden.

Wil ik wel of geen platdak of een lichthellend dak met bijv een helling van ca.5-10 graden

Bij die kolomvrije hal kun je gebruik maken van :

Voorgebogen PE , raatliggers ,driescharnierspanten of econ.gevormde 3-scharnierspanten

De hal is duurder dan bij het gebruik van een rij tussenkolommen.

c.Met tussenkolommen ben je dus goedkoper uit en kun je ook met de eerder genoemde balktypes werken,je kunt ook met een vrachtauto redelijk erin manouvreren.

Zoek eens op internet naar halleveranciers,die er diverse ronddarren met hun eigen constructie en dus voor hun standaard-systemen;direct naar een aannemer stappen kost wrs.geld dat je je beter kunt besparen door wat onderzoek te doen.

De hallenboer zal meestal de fundering,wanden en vloeren erbij leveren,afh.van wat jij wilt.