1 van 1

Organisatie en clienten

Geplaatst: vr 22 aug 2008, 15:40
door Hari
Doelgericht menselijke samenwerking is de kern van het verschijnsel organisatie. Mensen richten hun energie op een gemeenschappelijk doel en bundelen hun krachten om het resultaat mogelijk te maken. Er is spraken van taakverdeling en coordinatie.

Een organisatie heeft stakeholders. Organisatie kundig behoren stakeholders tot de omgeving. Clienten worden over het algemeen gezien als een belanghebbende (stakeholder dus).

Nu hebben we een school met, uiteraard, leerlingen. Zijn leerlingen nu stakeholders, of nemen ze deel aan het systeem school? Waar leggen we de grens bij een school, waar begint de omgeving?

Re: Organisatie en clienten

Geplaatst: vr 22 aug 2008, 16:30
door Ger
Heb je misschien iets meer achtergrond over de oorsprong van deze vraag?
Nu hebben we een school met, uiteraard, leerlingen. Zijn leerlingen nu stakeholders, of nemen ze deel aan het systeem school?
Het één sluit het ander niet uit. Leerlingen maken deel uit van het systeem, maar zijn ook stakeholders. Ze hebben belangen bij de invloeden die de school heeft, in dit geval op de leerlingen zelf.

Re: Organisatie en clienten

Geplaatst: vr 22 aug 2008, 19:56
door Hari
In de studie organisatie en management was een vraag: Rembrandt die aan de nachtwacht werkt is dat een organisatie? antwoord nee, iemand die allen werk is geen organisatie.

Mijn vraag was toen: De clienten horen die niet bij de organisatie? antwoord nee

paar hoofdstukken verder: noem de stakeholders van een school. Mijn eerste antwoord was: de leerlingen.

Dit werd echter niet als correct gezien.

Nu hebben we natuurlijk een uitdaging want wij verwarren wel eens systeem met instelling. En dan heb je de instutionele en de instrumentele instelling. Echter organisatie is een begrip die duidelijk omschreven staat in het lesboek nl.:
Doelgericht menselijke samenwerking is de kern van het verschijnsel organisatie. Mensen richten hun energie op een gemeenschappelijk doel en bundelen hun krachten om het resultaat mogelijk te maken. Er is spraken van taakverdeling en coordinatie.
Stakeholders worden gezien als de omgeving en juist in het hoofdstuk Omgeving werd de 'schoolvraag' gesteld. In het hoofdstuk word veel nadruk gelegd op: geef de grens van je organisatie aan, wat zijn je belanghebbers? Hoe ga je daarmee om? Welke wederzijdse belangen heb je? Stakeholders behandel je anders dan de mensen in je organisatie, nu mijn vraag: horen leerlingen nu bij de organisatie school? of niet?

Re: Organisatie en clienten

Geplaatst: za 23 aug 2008, 18:12
door oktagon
Een gelijksoortige begripsverwarring kaartte ik aan bij Taalkunde onder het topic "begripsdegradatie",dat ik later in de topic wijzigde in begripsverwarring.

Het ging om het begrip college,waar internationaal veel verwarring over bestaat.Het wordt gebruikt voor instituten,terwijl de oorspronkelijke betekenis een groep van mensen was met een gezamenlijk doel ( collegium in het latijn);uitvoeriger ben ik in de eerder vermelde topic!

Re: Organisatie en clienten

Geplaatst: zo 24 aug 2008, 00:12
door Adpruys
nu mijn vraag: horen leerlingen nu bij de organisatie school? of niet?
Nee, niet volgens de definitie van je boek.

Re: Organisatie en clienten

Geplaatst: vr 12 sep 2008, 08:46
door ferry
Er is binnen de organisatiekunde geen eenduidige manier waarop een onderscheid te maken is tussen organisatie en omgeving. Het maken van het onderscheid ligt grotendeels in handen van de onderzoeker.

Vanuit systeemperspectief zou je in dit geval wel kunnen zeggen dat de leerlingen de input, throughput en output van de organisatie vormen. Zij zij namelijk de ruwe producten die een bewerkingsproces ondergaan (van geen opleiding naar wel een opleiding), vergelijkbaar met het bewerken van ruw hout tot een tafel.

Re: Organisatie en clienten

Geplaatst: do 25 sep 2008, 19:21
door meer608
scholieren zijn toch de afnemers van het product/dienst. Naar mijn idee horen ze dan zeker bij de clienten

Re: Organisatie en clienten

Geplaatst: do 25 sep 2008, 19:28
door ferry
scholieren zijn toch de afnemers van het product/dienst. Naar mijn idee horen ze dan zeker bij de clienten


Het punt is dat je daarover van mening kunt verschillen. Het gaat er dus maar net om hoe je de organisatie, klanten, omgeving, technologie, etc. omschrijft. Vergelijk het met een ziekenhuis: zijn patiënten klanten (die een bepaalde dienst afnemen) of juist onderdeel van het primaire proces (die van ziek naar beter gaan)?