1 van 1

Tralieligger w-type

Geplaatst: ma 06 okt 2008, 17:33
door oktagon
Naar aanleiding van een computerprogramma dat jhnbk gebruik met vaste knooppunten,intrigeert het me ,wat hij voor krachten vaststelt van het volgende spant (zie ook schema) met volgende randvoorwaarden:

Overspanning 30 m

Hoh 5 m

Spanth. asmaat 2 m

10 vakken W

q/m2 1.2 kN

gording op bovenste knopen

eigen gew. in berekening verwerkt

belastingfactor 1.2

St.360 met 235 N/mm2 (buig/trekspanning)

Koudgew.vierk.profielen

Dus @ jhnbk: graag jouw resulatenNb. Het schema geeft een idee van de Wligger weer.

Mijn berekening zie bijgaande:

Object no:1

10-06-2008

Spant no:1

Programma W-LIGGER versie 99

****************************************

Volgens NEN 6702/6770/TGB 1990;Alfa-tab!

W-ligger van # ;HeA-en IPe-prof.met o-buis

Basis:doorbuiging fmax=L/333

rekenwaarde vloeigrens :

Kokerprofielen Fe 430 : 275 N/mm2

Koker- ,, Fe 360 : 235 N/mm2

HeA - ,, Fe 360 : 235 N/mm2

IPe - ,, Fe 360 : 235 N/mm2

Buis- ,, Fe 360 : 235 N/mm2

Belastingfactor-start : 1.2-1.5

Controle belastingfactor bij eind-

resultaat optr.spanningen!

Drukstaven op knik berekend-Alfatabel

Spantgewicht wordt apart berekend;los

van in te voeren platbelasting p/m.

Bij toepassen van dakplaten (zonder gordingen) dient door de

plaatleverancier een berekening te worden gemaakt voor het

opvangen van de kipkracht van het spant of de ligger daar de

bovenstaven zijn berekend op kniklengte = knooppuntafstand

Buisprofiel-koudgewalst Fe360

_______________________________________________________________

Knikfactor max.bovenstaaf/Lamda met Alpha: .7462686 60 1.34

Knikfactor max.diagonaal/ Lamda met Alpha: .6802721 70 1.47

_______________________________________________________________

Gebruikswaarden:

_______________________________________________________________

Platbelasting op spant in kN/m2: 1.2

Spantbel.Q-rest v.h.plat,excl.EG in kN/m : 5.9605

Spant-aslengte in mtr : 30

Spantafstand h.o.h in mtr : 5

Optredend Mmax.door EG en Q in kNm : 728.1563

Benodigd Ix-min spant in cm4 : 361748

Benodigd Wx-min spant in cm3 : 3718.245

Aanwezig Ix spant in cm4 : 476679

Aanwezig Wx spant in cm3 : 4333.937

Doorbuiging spant in mm : 68.19469

Doorbuiging/L spant : 2.273157E-03

Mb tgv eg bovenstaaf/dus gording,in kNm : .143451

Md tgv eg diagonalen(trek/druk) in kNm : 2.132872E-02

Mo tgv eg onderstaaf in kNm : .11781

OPTREDENDE STAAFKRACHTEN -tabel- in kN

gebruikswaarden

BOVENSTAAF no.: 1 -69.17484

BOVENSTAAF no.: 2 -185.6798

BOVENSTAAF no.: 3 -273.0586

BOVENSTAAF no.: 4 -331.3111

BOVENSTAAF no.: 5 -360.4373

- 360.44 BMAX

DIAGONAAL no.: 1 109.2234

109.22 DMAX

DIAGONAAL no.: 3 84.95156

DIAGONAAL no.: 5 60.67969

DIAGONAAL no.: 7 36.40781

DIAGONAAL no.: 9 12.13594

DIAGONAAL no.: 2 -109.2234

- 109.22 D2MAX

DIAGONAAL no.: 4 -84.95156

DIAGONAAL no.: 6 -60.67969

DIAGONAAL no.: 8 -36.40781

DIAGONAAL no.: 10 -12.13594

ONDERSTAAF no.: 1 0

ONDERSTAAF no.: 2 131.0681

ONDERSTAAF no.: 3 233.01

ONDERSTAAF no.: 4 305.8256

ONDERSTAAF no.: 5 349.515

ONDERSTAAF no.: 6 364.0781

364.08 OMAX

Gordingen toepassen

geeft

***********************************************

drukspanning in bovenstaaf : 184 N/mm2 Bf: 1.275273

trekspanning in diagonaal : 116 N/mm2 Bf: 2.025097

drukspanning in diagonaal : 170 N/mm2 Bf: 1.381697

trekspanning in onderstaaf : 170 N/mm2 Bf: 1.380558

***********************************************

buigspanning in onderstaaf : 168 N/mm2 Bf: 1.398704

VLS en Belastingfactor-keuze was : 235 1.2

Toelaatbare spanning VLS/BF N/mm2: 195.8333

Boven-/onderstaven :Koker #:120*6 en 100*6 Mater.l/m: 1 mtr G: 20.7 17 kg/m

Tussenstaven :Koker #:70*3.6 Mater.l/m: 1.666667 mtr G: 8.1 kg/m

Q-plan in kN: 6 Q-rest in kN: 5.9605

Spantgew.: 51.2 kg/m

Spanth. : 211.00 cm

Aantal vakken: 10 Spantlengte-asmaat: 30 mtr Zeeg: 29.31947 cm

Totale gemiddelde belasting in kN/m : 6.4725

Oplegreactie/kolombelasting in kN : 97.0875

Puntlasten op bovenknopen 2R per stuk : 19.4175

Puntlasten op oplegging R in kN : 9.70875

Diagonaalhoek D*57.2958 : 53.13012 gr.

**************************************************************

Re: Tralieligger w-type

Geplaatst: ma 06 okt 2008, 17:44
door jhnbk
Heb je geen korter model? Dit is nogal groot om in te voeren in de computer. :D Ik betrouw de waardes dus voor mij heeft het geen zin om deze te controleren met jouw software. Op welke methode is jouw programmaatje gebaseerd?

Re: Tralieligger w-type

Geplaatst: ma 06 okt 2008, 17:47
door oktagon
Een heel simpele QB 4.5 zonder plaatjes!

Re: Tralieligger w-type

Geplaatst: ma 06 okt 2008, 18:24
door jhnbk
Ik bedoel de rekenkundige methode. Kan je een kortere W ligger geven?

Re: Tralieligger w-type

Geplaatst: ma 06 okt 2008, 18:40
door oktagon
Hier komtie:Wligger

overspanning 10 m

hoh 5 m

q 1.2 kN/m2

Object no:1

10-06-2008

Spant no:2

Programma W-LIGGER versie 99

****************************************

Volgens NEN 6702/6770/TGB 1990;Alfa-tab!

W-ligger van # ;HeA-en IPe-prof.met o-buis

Basis:doorbuiging fmax=L/333

rekenwaarde vloeigrens :

Kokerprofielen Fe 430 : 275 N/mm2

Koker- ,, Fe 360 : 235 N/mm2

HeA - ,, Fe 360 : 235 N/mm2

IPe - ,, Fe 360 : 235 N/mm2

Buis- ,, Fe 360 : 235 N/mm2

Belastingfactor-start : 1.2-1.5

Controle belastingfactor bij eind-

resultaat optr.spanningen!

Drukstaven op knik berekend-Alfatabel

Spantgewicht wordt apart berekend;los

van in te voeren platbelasting p/m.

Bij toepassen van dakplaten (zonder gordingen) dient door de

plaatleverancier een berekening te worden gemaakt voor het

opvangen van de kipkracht van het spant of de ligger daar de

bovenstaven zijn berekend op kniklengte = knooppuntafstand

Buisprofiel-koudgewalst Fe360

_______________________________________________________________

Knikfactor max.bovenstaaf/Lamda met Alpha: .7751938 55 1.29

Knikfactor max.diagonaal/ Lamda met Alpha: .7462686 60 1.34

_______________________________________________________________

Gebruikswaarden:

_______________________________________________________________

Platbelasting op spant in kN/m2: 1.2

Spantbel.Q-rest v.h.plat,excl.EG in kN/m : 6.00809

Spant-aslengte in mtr : 10

Spantafstand h.o.h in mtr : 5

Optredend Mmax.door EG en Q in kNm : 76.96875

Benodigd Ix-min spant in cm4 : 12746.03

Benodigd Wx-min spant in cm3 : 393.0319

Aanwezig Ix spant in cm4 : 15900.2

Aanwezig Wx spant in cm3 : 441.2614

Doorbuiging spant in mm : 24.01161

Doorbuiging/L spant : 2.401161E-03

Mb tgv eg bovenstaaf/dus gording,in kNm : 1.304722E-02

Md tgv eg diagonalen(trek/druk) in kNm : 2.348727E-03

Mo tgv eg onderstaaf in kNm : 1.099389E-02

OPTREDENDE STAAFKRACHTEN -tabel- in kN

gebruikswaarden

BOVENSTAAF no.: 1 -35.27735

BOVENSTAAF no.: 2 -86.58985

BOVENSTAAF no.: 3 -112.2461

- 112.25 BMAX

DIAGONAAL no.: 1 41.07004

41.07 DMAX

DIAGONAAL no.: 3 24.64202

DIAGONAAL no.: 5 8.214008

DIAGONAAL no.: 2 -41.07004

- 41.07 D2MAX

DIAGONAAL no.: 4 -24.64202

DIAGONAAL no.: 6 -8.214008

ONDERSTAAF no.: 1 0

ONDERSTAAF no.: 2 64.14063

ONDERSTAAF no.: 3 102.625

ONDERSTAAF no.: 4 115.4531

115.45 OMAX

Gordingen toepassen

geeft

***********************************************

drukspanning in bovenstaaf : 187 N/mm2 Bf: 1.250881

trekspanning in diagonaal : 112 N/mm2 Bf: 2.093192

drukspanning in diagonaal : 150 N/mm2 Bf: 1.564436

trekspanning in onderstaaf : 176 N/mm2 Bf: 1.332316

***********************************************

buigspanning in onderstaaf : 174 N/mm2 Bf: 1.347254

VLS en Belastingfactor-keuze was : 235 1.2

Toelaatbare spanning VLS/BF N/mm2: 195.8333

Boven-/onderstaven :Koker #:70*2.9 en 60*2.9 Mater.l/m: 1 mtr G: 6.1 5.14 kg/m

Tussenstaven :Koker #:35*3 Mater.l/m: 1.280625 mtr G: 2.89 kg/m

Q-plan in kN: 6 Q-rest in kN: 6.00809

Spantgew.: 14.9 kg/m

Spanth. : 73.17 cm

Aantal vakken: 6 Spantlengte-asmaat: 10 mtr Zeeg: 9.901161 cm

Totale gemiddelde belasting in kN/m : 6.1575

Oplegreactie/kolombelasting in kN : 30.7875

Puntlasten op bovenknopen 2R per stuk : 10.2625

Puntlasten op oplegging R in kN : 5.13125

Diagonaalhoek D*57.2958 : 38.65982 gr.

**************************************************************

Re: Tralieligger w-type

Geplaatst: ma 06 okt 2008, 18:43
door jhnbk
Hoe lang is 1 element dan? Toch geen 10 meter?

Re: Tralieligger w-type

Geplaatst: ma 06 okt 2008, 18:48
door oktagon
W-ligger met 6 vakken,zie schema van het systeem welke met 2 * 7 vakken werd getekend.

Re: Tralieligger w-type

Geplaatst: ma 06 okt 2008, 18:58
door jhnbk
Wat betekent die h.o.h.?

En als ik 2 steunpunten links & rechts heb van die 10 m, hoe veel zitten er daar dan tussen?

Welke zijn de kokerprofielen? Het schema en de tekst maakt mij niet duidelijk wat ik moet invoeren/tekenen.

Re: Tralieligger w-type

Geplaatst: ma 06 okt 2008, 21:32
door oktagon
In de overspanning van 10 mtr zitten 6 gelijke vlakken,dus een platbalk-afstand van 10/6 mtr.

In de laatste berekening dus:

Boven-/onderstaven :Koker #:70*2.9 en 60*2.9 Mater.l/m: 1 mtr G: 6.1 5.14 kg/m

Tussenstaven :Koker #:35*3 Mater.l/m: 1.280625 mtr G: 2.89 kg/m

Alle staven worden uitgerekend in kokerprofielen,zoals je in mijn berekeningen ziet,je hebt;kun je ook zien een keuzemogelijkheid in profielen.

Als je het gele schema bekijkt zie je een bovenvlakverdeling in 14 gelijke delen,datzelfde systeem voer je in voor 10 vakken,6 vakken ,etc.

Oja,"h.o.h." betekent hart op hart -afstand van de platbalk steunpunten op de knopppunten; de in te voeren maten zijn hartmaten van de te gebruiken profielen.

"Kind kan de was doen"!

Re: Tralieligger w-type

Geplaatst: di 07 okt 2008, 13:55
door jhnbk
Ik zie nog steeds niet welke richting je uit wil en nog minder snap ik de output van je software dus ga ik de link plaatsen naar de software die ik gebruik om mijn oefeningen te controleren.

http://www.engilab.com/beam2d.htm

Re: Tralieligger w-type

Geplaatst: di 07 okt 2008, 15:45
door oktagon
Zoals ik in mijn topic aangeef intrigeert het mij op welke resultaten van staafkrachten jij uitkomt in vergelijking met die uit mijn programmaatje FORTRAW dat aanwezig is in mijn site (als bekend).

Als je de moeite zou willen nemen om dat -met eenvoudige invoer- eens te proberen,zie je wellicht de zaken die voor jou nog steeds onduidelijk zijn.

Maar we kunnen het onderwerp ook verder laten rusten,geen probleem voor mij. :D