Gelijkstroom elektromotor andersom laten draaien?
Geplaatst: wo 05 nov 2008, 23:24
Beste iedereen hier,
Ik heb een probleem denk ik.
Mijn bedrijfsauto uit 1952 (Dodge B3 Pick Up) werkt op 6V met voorheen positief chassis. De vorige eigenaar heeft dit omgebouwd naar negatief chassis. Alles doet het dan gewoon totdat.....
Mijn ruitenwissers het niet meer deden.
Ik bouw motoren en voer deze op. Ook denk ik iets af te weten van electromotoren maar niet alles.
De gelijkstroommotor bestaat uit de volgende onderdelen. Een schakelaar met 2 draden die de motor inlopen. 1 gaat er naar de spoel die in het huis vast zit en de andere gaat naar 1 van de 2 borstels. De andere borstel staat verbonden aan aarde. Het huis van de motor is verbonden aan het chassis. Niet zo spannend allemaal.
De ruitenwissermotor is ermee gestopt. Toen ik hem uit elkaar heb gehaald zag ik dat de borstels helemaal scheef afgesleten waren. De borstels staan allebei net uit het hart van de as gemonteerd. Naar mijn mening is dit om de borstels tijdens het draaien terug de geleider in te drukken zodat de borstels gelijkmatig slijten.
De motor draait echter de andere kant op en trekt daarbij juist aan de borstels. Ik denk dat dat niet zo hoort.
Ik heb de borstels weer recht gevijld en de boel weer aangesloten om zeker te zijn dat ie de , volgens mij, verkeerde kant opdraait. En dat doet ie.
Toen dacht ik, laat ik nu eens + op de behuizing zetten en - op de schakelaar. Resultaat is dat hij weer de verkeerde kant opdraait.
De draadjes van de borstels omwisselen heeft geen zin omdat ik dan sluiting maak. De andere borstel zit immers aan aarde.
Er gaan ook maar 2 draden de motor in. 1 naar de borstels en 1 naar de vaste spoel. Die omwisselen heeft volgens mij ook geen zin.
Weet iemand hoe ik ervoor kan zorgen dat hij de andere kant op gaat draaien?
Ik heb een probleem denk ik.
Mijn bedrijfsauto uit 1952 (Dodge B3 Pick Up) werkt op 6V met voorheen positief chassis. De vorige eigenaar heeft dit omgebouwd naar negatief chassis. Alles doet het dan gewoon totdat.....
Mijn ruitenwissers het niet meer deden.
Ik bouw motoren en voer deze op. Ook denk ik iets af te weten van electromotoren maar niet alles.
De gelijkstroommotor bestaat uit de volgende onderdelen. Een schakelaar met 2 draden die de motor inlopen. 1 gaat er naar de spoel die in het huis vast zit en de andere gaat naar 1 van de 2 borstels. De andere borstel staat verbonden aan aarde. Het huis van de motor is verbonden aan het chassis. Niet zo spannend allemaal.
De ruitenwissermotor is ermee gestopt. Toen ik hem uit elkaar heb gehaald zag ik dat de borstels helemaal scheef afgesleten waren. De borstels staan allebei net uit het hart van de as gemonteerd. Naar mijn mening is dit om de borstels tijdens het draaien terug de geleider in te drukken zodat de borstels gelijkmatig slijten.
De motor draait echter de andere kant op en trekt daarbij juist aan de borstels. Ik denk dat dat niet zo hoort.
Ik heb de borstels weer recht gevijld en de boel weer aangesloten om zeker te zijn dat ie de , volgens mij, verkeerde kant opdraait. En dat doet ie.
Toen dacht ik, laat ik nu eens + op de behuizing zetten en - op de schakelaar. Resultaat is dat hij weer de verkeerde kant opdraait.
De draadjes van de borstels omwisselen heeft geen zin omdat ik dan sluiting maak. De andere borstel zit immers aan aarde.
Er gaan ook maar 2 draden de motor in. 1 naar de borstels en 1 naar de vaste spoel. Die omwisselen heeft volgens mij ook geen zin.
Weet iemand hoe ik ervoor kan zorgen dat hij de andere kant op gaat draaien?