Uit: Filosofie, personen en begrippen van A tot Z, Spectrum Opzoek boek, Het Spectrum b.v., 1999, blz. 60.
Dualisme:
De opvatting dat er twee heterogene en onherleidbare grondbeginselen zijn. Het dualisme speelt op veel gebieden een rol, maar vooral in de godsdienst en in de filosofie.
In de filosofie onderscheidt men doorgaans drie soorten dualisme, die heel vaak in elkaar overlopen. Allereerst het antropologische dualisme: de overbrugbare tegenstelling tussen lichaam en ziel, het sterfelijke en het onsterfelijke deel van de mens. Vervolgens het ethische dualisme: de tegenstelling tussen goed en kwaad. Ten slotte het kosmische dualisme: de tegenstelling tussen geest en stof, tussen oneindigheid en eindigheid.
Een filosoof wiens gehele denken doortrokken is van het dualisme, is Plato. Voor hem bestonden er twee werelden: de ware werkelijkheid van de ideeen tegenover de wereld van de verschijnselen is een afschaduwing van de ideeenwereld. Zo bestaat volgens Plato "het goede" alleen maar in de ideeenwereld; wat wij op aarde van "het goede" kunnen waarnemen zijn "deze goede mensen". Het Lichaam van de mens behoort tot de wereld van de verschijnselen; zijn ziel is de gevangene van die wereld. Maar door de dood kan de ziel uit haar kerker (het lichaam) worden bevrijd en opstijgen naar de ideeenwereld. Uit deze leer van Plato blijkt duidelijk een dualisme van waarden: het denken en de ziel (de ideeenwereld) staan hoger dan de zintuigen en het lichaam (de wereld van de verschijnselen of afschaduwingen). Een andere filosoof die belangrijk is geweest voor het begrip dualisme was Rene Descartes. Lichaam en ziel zijn volgens hem werkelijk van elkaar onderscheiden. Toch zijn zij met elkaar verbonden, niet oppervlakkig en toevallig, maar wezenlijk en innig.
Tot zover de filosofische uiteenzetting van het dualisme.
Waarom? Omdat ik van mening ben, dat er veel zaken verklaard kunnen worden hoe de wereld in- en om ons heen werkt. Ik kampte met veel vragen waarop ik geen antwoord kon vinden, terwijl het middenin mijn gezichtsveld aanwezig is/was. Sterker nog, het is overal aanwezig, zonder dat ik mijn hiervan bewust was. Wat mij opviel was het getal 2 (een studie naar de betekenis van getallen was mede hierdoor geboren). Hieronder een tal van voorbeelden.
Links vs rechts.
Boven vs onder, (hoog vs laag).
Voren vs achteren. (dichtbij vs ver).
Binnen vs buiten.
Koud vs warm.
Nat vs droog.
Licht vs donker.
Hard vs zacht.
Goed vs kwaad.
Zwaarte kracht vs gewichteloosheid.
Simpel vs logica.
Man vs vrouw.
Flora vs fauna, (planten en dieren: dieren: land en zee).
Wat mij tevens opviel dat het getal 3 een zeer belangrijke factor speelde bij het getal 2, omdat het getal 3 zorgt voor de balans van twee verschillende tegenstellingen. Terwijl het getal 3 volgens mijn visie een tegenpool dient te beschikken om zich zelf in stand te houden. Ik denk zelfs dat de getallen 2 en 3 elkaars tegenkrachten zijn, anders zouden ze uiteen vallen en niet bestaan.
Waarmee ik niet verder kom is dat het uitdiepen van deze ingewikkelde materie is deze, en ik hoop dat er een iets duidelijke verklaring of verkaringen gegeven kan worden.
Mijn vragen hierover zijn:
Is hiervoor een natuurkundige, wiskundige, diepere filosofische verklaring te geven? Waarom dient er juist een tegenstelling te zijn en is de verklaring inzake "balans" te hoog gegrepen of juist een klein onderdeel van het geheel?