1 van 1

Analytische bepaling vd staafkrachten

Geplaatst: do 20 nov 2008, 22:17
door vinc
Beste,

het is al eventjes geleden dat ik me nog met sterkteleer heb bezig gehouden en moet voor men neefje tegen morgen een oplossing hebben.

Hoe bepaal je weer de analytische krachten van dit vakwerk (zie figuur)?

Jullie zouden me nog meer kunnen helpen als jullie ineens het antwoord zouden geven. :D Het zit namelijk heeel ver.

AfbeeldingAfbeelding

Re: Analytische bepaling vd staafkrachten

Geplaatst: do 20 nov 2008, 22:39
door jhnbk
Je hebt enkele methodes.

1) Knooppuntsmethode: indien het vakwerk in evenwicht is, dan moet elke knoop afzonderlijk in evenwicht zijn.

2) methode van ritter/snedemethode: indien het vakwerk in evenwicht is, dan is een deel van dat vakwerk ook in evenwicht.

Ik geef de voorkeur aan de laatste methode voor kleine vakwerken.

De steunpuntsreacties zijn:

Ay=50kN

By=50kN

Maak nu een snede door het eerste deel van het vakwerk en behoud het linkse deel. (Door een snede te maken zal je het vakwerk in evenwicht moeten brengen met staafkrachten toe te voegen)
snede
snede 624 keer bekeken
Nu kan je het rotatie-evenwicht rond A schrijven en het horizontaal en verticaal evenwicht. Zo kan je verder geraken ...

Mij lijkt het dat hier de uitleg in staat:

http://www.mechanics.citg.tudelft.nl/~wmn/...WERKEN-1031.pps

Re: Analytische bepaling vd staafkrachten

Geplaatst: do 20 nov 2008, 22:40
door dirkwb
Wat is een "analytische kracht"? Als je goed kijkt dan kan je al raden wat in y-richting de krachten in de steunpunten zijn,vervolgens kan de knooppuntsmethode de staafkrachten leveren.

Re: Analytische bepaling vd staafkrachten

Geplaatst: do 20 nov 2008, 22:41
door jhnbk
jhnbk schreef:Je hebt enkele methodes.

1) Knooppuntsmethode: indien het vakwerk in evenwicht is, dan moet elke knoop afzonderlijk in evenwicht zijn.

2) methode van ritter/snedemethode: indien het vakwerk in evenwicht is, dan is een deel van dat vakwerk ook in evenwicht.

Mij lijkt het dat hier de uitleg in staat:

http://www.mechanics.citg.tudelft.nl/~wmn/...WERKEN-1031.pps
Beide methoden staan met een mooi voorbeeldje in de PowerPoint.