Hoe moet men zich dan verplaatsen? Openbaar vervoer komt niet overal. En de taxi is ook behoorlijk prijzig. Ik vind dat men zich wel zonder al te veel belemmering moet kunnen verplaatsen.
Men moet zich in de eerste plaats gewoon
minder verplaatsen. Dat dat niet zou kunnen is een fabel, er wordt ontzettend veel niet-noodzakelijk gereisd. Als benzine een tientje per liter kost moet je kijken hoeveel mensen ineens per fiets hun boodschappen kunnen doen, hun kinderen naar school kunnen brengen of naar hun werk kunnen fietsen.
Je kunt wel vinden dat iedereen zonder belemmering overal heen moet kunnen, maar met de huidige stand van zaken qua vervoersmiddelen brengt dat gewoon een bepaalde opstopping en hoeveelheid vervuiling met zich mee. De vraag is wat je een hogere prioriteit geeft:
18000 levens per jaar of dat je "je gewoon moet kunnen verplaatsen, punt".
Begrijp me niet verkeerd, ik ben in de eerste plaats voor schoon, snel en efficiënt vervoer, maar tot het zover is (en dat gaat gewoon nog even duren) moet je je afvragen wat belangrijker is.
Weet je wat het kromme is, die 18000 doden (om nog maar te zwijgen van het veelvoud aan ziektegevallen, de miljarden ziektekosten die ermee gemoeid zijn, de schade aan dieren en milieu, etc) lijken gewoon als een soort neveneffect te worden afgedaan. Een soort natuurverschijnsel, "dat hoort er nu eenmaal bij". Vinden we massaal vervoer écht belangrijker? We kunnen wel willen, maar zet dan niet je oogkleppen op voor de gevolgen.
Als er een paar kleuters door een mengingokokkenbacterie geveld worden, is gelijk het halve land in rep en roer en moet iedereen onder de 18 worden ingeent. Wat zou nu een gepaste maatregel zijn als we in dezelfde proportie reageren op al die slachtoffers van de verkeersvervuiling?
Kijk,
dit was de stand van zaken ruim een half jaar geleden. Denk je dat er ruim een half jaar later met die kennis iets is gedaan en men de broodnodige drastische maatregelen is gaan nemen, of dat het alleen nog maar erger is geworden?
Dit kost de overheid dan ook meer aan uitkeringen willen de mensen nog rondkomen van hun uitkering. Elektriciteit en water vallen toch wel onder de primaire goederen.
Natuurlijk, een bepaalde hoeveelheid. Het lijkt me toch niet zo vreemd om van mensen die door de staat worden onderhouden, te verwachten dat ze een beetje zuinig omgaan met energie? Mensen die weinig energie verbruiken moeten naar verhouding goedkoper af zijn, mensen die veel energie verbruiken veel duurder.
Of is het de bedoeling dat je kernenergie goedkoop wil leveren? En wat te doen met al dat kernafval?
Ik ben eigenlijk wel een voorstander van kernenergie ja. Over het afval dat bij kernsplijting vrijkomt heb ik het idee dat we dat best veilig kunnen opslaan totdat de techniek zo ver is dat we daar een definitieve oplossing voor hebben. Maar ik heb ook goede hoop op kernfusie in de toekomst, en het afval dat daarbij vrijkomt is véél minder erg (ik geloof dat het ergste wat theoretisch zou overblijven een dikke 500 kilo helium per jaar is als je heel Nederland van energie voorziet, dit is niets in vergelijking tot wat er vanuit de ruimte binnen komt vliegen).
Waarom niet gewoon overstappen op waterstof? Moet toch ook haalbaar zijn lijkt me zo? En dat kan je inderdaad in het begin financieren met hogere brandstofprijzen.
Ook, inderdaad, het één hoeft het ander niet uit te sluiten. Zoals ik oude vieze dieselmotoren (veel) zwaarder zou willen belasten, zo zou ik schonere motoren willen compenseren met minder belasting. Is overigens nog wel de vraag hoe die waterstof wordt opgewekt.
Overal een maximumsnelheid van 80 km/u instellen lijkt me niet rendabel. Dat kost de transportwereld veel tijd en dus veel geld. Denk niet dat dit onze economie ten goede komt. Ok het is wel voordeliger voor het milieu. Maar om dat te compenseren zijn stillere en zuinigere motoren een goede optie. (dan moet dit wel overal worden ingevoerd wat wel handenvol geld gaat kosten)
Daar zeg je het goed, je legt precies de vinger op de zere plek. Dit is ook wat het huidige kabinet zegt: het is niet
rendabel, het is niet goed voor de economie, milieu is allemaal leuk zolang het niet teveel kost. Fout! Het milieu verpesten zoals we nu in rap tempo doen kost op de lange termijn véél meer geld, en ik betwijfel of we niet al te laat zijn. Volgens mij tellen ze trouwens al die miljarden ziektekosten die de vervuiling met zich meebrengt niet mee.
Totaal verkeerde volgorde van prioriteiten! We moeten niet kijken wat we aan het milieu kunnen doen binnen de grenzen van wat acceptabel is voor de economie, want dat is gerommel in de marge, gepruts dat geen ene reet helpt! We moeten kijken wat we aan economie en transport kunnen doen binnen de grenzen die qua milieu acceptabel zijn!
Wat willen we nou eigenlijk met z'n allen. Is economie en transport nou een
middel of een
doel?
Meer wegen aanleggen heeft ook niet mijn voorkeur maar het lijkt wel een noodzaak aangezien nederlands steeds 'voller' wordt. Een mogelijke optie is om snelwegen boven snelwegen te plaatsen. Dus in de hoogte bouwen. Dit is misschien wel niet zo mooi maar we hebben nu eenmaal een gebruik aan ruimte.
Dat Nederland steeds voller wordt moet je juist tegenwerken, in plaats van accepteren als onoverkomelijkheid en je daar maar op aanpassen.
Zoals ik al zei, ongeacht hoeveel wegen je bouwt, het is
altijd vol. Dan kun je toch beter nu meteen stoppen met bouwen? Nogmaals: het énige verschil zal zijn dat er
meer auto's in de file staan (en dus
meer vervuiling en lawaai), niet dat mensen sneller op de plek van bestemming zijn.