1 van 1

Kogelinslag inschatten

Geplaatst: zo 07 dec 2008, 20:21
door Victor
Een variant van paintball is airsoft. De munitie bestaat uit plastic bolletjes van 0.12 of 0,20 of 0,30 gram.

De aandrijving kan gebeuren via een veer, via luchtdruk of via een ingebouwde compressor.

Afbeelding

Om een levensechte simulatie in team te kunnen spelen, moeten de kogels ver en recht genoeg vliegen (niet in een boogje). Daardoor moet de 'kogel' een grote snelheid hebben, om in een zo klein mogelijke tijd zo ver mogelijk te raken, en zo dus onderweg weinig last heeft van valsnelheid. Enerzijds moet de kogel dus een grote snelheid hebben. Anderzijds is deze snelheid beperkt, want indien iemand van vlakbij geraakt wordt, mag deze persoon er hoogstens een blauwe plek aan overhouden.

Stel, je moet de ideale maximale snelheid en gewicht van het bolletje bepalen. Dan moet je met verschillende factoren rekening houden:

- niet te traag (zal snel naar beneden vallen) -> klein bereik

- niet te snel (te hoge impuls/energie) -> gevaar voor verwondingen bij treffers vlakbij.

- de 'kogel' mag niet te licht zijn (anders wijkt die heel snel van baan af...+invloed wind is groter)

- de "kogel" mag niet te zwaar zijn (of de veer..of ander aandrijf-mechanisme zal een lagere beginsnelheid aan de kogel geven, omwille van zijn gewicht)

- luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid

- ...

... Moeilijke alles in rekening te brengen!

Waar ik helemaal niet uit geraak is het volgende:

De mate waarin een persoon verwond geraakt bij een treffer dichtbij, is deze rechtevenredig met de impuls van het kogeltje, of rechtevenredig met de energie van het kogeltje? Als een kogeltje A een snelheid heeft van 20m/s, en kogeltje B een snelheid van 40m/s, is het correct te stellen dat kogeltje B dubbel zoveel verwondt als kogeltje A? Of is het verband, via energie, kwadratisch?

Het blijft me achtervolgen die energie-vraag...

Bedankt!! :D

Victor

Re: Kogelinslag inschatten

Geplaatst: ma 08 dec 2008, 02:16
door Phys
De mate waarin een persoon verwond geraakt bij een treffer dichtbij, is deze rechtevenredig met de impuls van het kogeltje, of rechtevenredig met de energie van het kogeltje? Als een kogeltje A een snelheid heeft van 20m/s, en kogeltje B een snelheid van 40m/s, is het correct te stellen dat kogeltje B dubbel zoveel verwondt als kogeltje A? Of is het verband, via energie, kwadratisch?
Ik ben geen bioloog o.i.d. :D , maar ik denk dat de mate van verwonding rechtevenredig is met de eindimpuls van het bolletje. Immers, het lijkt me redelijk te veronderstellen dat de verwonding groter is indien de op het lichaam uitgeoefende kracht groter is, en dat de verwonding bovendien groter is indien de uitgeoefende kracht tijdens een groter tijdsinterval op het lichaam werkt. In formules:
\(F=\frac{\Delta p}{\Delta t}\to F\Delta t=\Delta p=m\Delta v\)
De grootheid
\(F\Delta t\)
heet 'stoot', zie hier (of Engelse variant).

Re: Kogelinslag inschatten

Geplaatst: ma 08 dec 2008, 15:20
door Victor
Bedankt!!

Ik denk dat softair (buiten in Nederland, waar het illegaal is) een gat in de markt is die méér troeven heeft dan paintball (veel variatie wapens, veel preciezer, levensecht, goedkopere en recycleerbare munitie). Dit even terzijde :D

Re: Kogelinslag inschatten

Geplaatst: ma 08 dec 2008, 15:46
door Phys
Daar heb ik weinig verstand van :D

Maar vind je mijn antwoord dus aannemelijk?

Re: Kogelinslag inschatten

Geplaatst: ma 08 dec 2008, 16:13
door Victor
Ja, zeker!

'kHad zo'n vermoeden dat het de impuls was die als "maat voor verwonding" gekozen wordt. Bij deze heb jij dit bevestigd! :D

Dankjewel!

Re: Kogelinslag inschatten

Geplaatst: ma 08 dec 2008, 18:33
door Jan van de Velde
Bij deze heb jij dit bevestigd! :D
Niet te hard hollen.

Ik wil Phys's verhaal zeker niet diskwalificeren, maar er is véél meer aan de hand als het over kogels gaat.

http://www.gsgroup.co.za/articlemomentum.html

Re: Kogelinslag inschatten

Geplaatst: ma 08 dec 2008, 18:50
door Phys
Dit zijn inderdaad typisch zaken die eigenlijk alleen experimenteel te onderzoeken zijn.