Vervang je de gloeilamp door een spaarlamp dan zal je cv dus harder moeten werken
Maar dat de CV hierdoor harder zou moeten gaan werken is mij niet geheel duidelijk.
Je stelt dan dat een spaarlamp in temperatuur minder warm wordt dan een gloeilamp. Alleen vraag ik me dat af.
Lager energieverbruik: Uit een gewone spaarlamp komt 5 tot 6 keer meer licht per watt elektriciteit die je erin stopt. Een gloeilamp van 60W kun je dus vervangen door een spaarlamp van 11W.
Bron:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spaarlamp
Ik begrijp dat een spaarlamp 25% van de gevraagde energie omzet in licht en 75% in warmte. Een gloeilamp 5% licht en 95% warmte.
Dit zou betekenen in het geval van het verhaal van Wiki dat bij een 60W gloeilamp er zo'n 57W verbruikt wordt aan warmte ontwikkeling aan de omgeving. Bij de spaarlamp (even uitgaande van 12W) zou dit 9W bedragen.
Een spaarlamp zet misschien maar 75% van zijn gevraagde energie om in warmte. Alleen zegt dat
volgens mij niets over de temperatuur die de lamp (glas) aanneemt na een tijd branden.
Of ik thuis nu een gloeilamp van 25W of van 60W beet pak. Ze doen allebei pijn aan de handen. Maar wordt een 60W lamp ook daadwerkelijk in temperatuur warmer dan een 25W lamp?. Je zou dit wel vermoeden met inachtneming van de Wet van Behoud van Energie.
Maar de elektrische spanning is in beide gevallen toch gelijk?. Alleen is er een verschil in de weerstand van het gloeidraad. Maar is er ook een verschil in temperatuur van de lamp zelf, uitgaande van een zelfde levensduur voor beide lampen?. Of is een 60W lamp, door een groter formaat van het glas, alleen
meer lucht aan het verwarmen rondom de lamp, bij een gelijke temperatuur van het glas als bij een kleinere 25W lamp?.
En hoe zit dit met een spaarlamp?. Is de temperatuur van de spaarlamp ook lager?. Of blijft deze gelijk aan een gloeilamp en duurt het alleen langer (door minder verbruik van watts) voor deze een gelijke temperatuur bereikt?.