1 van 1
Formule
Geplaatst: zo 04 jan 2009, 14:44
door Atwist
Beste forum leden,
Na 20 jaar wil ik graag mijn werktuigbouw weer op pakken maar ik loop gelijk al tegen een probleem aan.
Ik weet niet meer hoe ik de A moet bereken in de bij gevoegde figuur
.
Figuur is een hefarm waarin
A=hydraulische cilinder
B=gewicht (bv 500kg)
C=1e lengte van de arm
D= 2e lengte van de arm
Wie kan mij helpen aan de formule en/of een voorbeeld berekening.
- Hefarm 858 keer bekeken
Mijn dank is zeer groot.
Re: Formule
Geplaatst: zo 04 jan 2009, 14:47
door dirkwb
Is A een lengte of een reactiekracht? Is het geheel ingeklemd?
Re: Formule
Geplaatst: zo 04 jan 2009, 15:09
door Atwist
Dirkwb
De lengte van A is variabel maar wel ingeklemd.
Re: Formule
Geplaatst: zo 04 jan 2009, 18:13
door jadatis
Ik zou zoiets in delen doen.
Eerst kracht maal krachtarm = last maal lastarm
Daarna met pythagoras de kracht op A verdelen.
Dus
B* (C+D)=A1 * C
Daarna 1/cosA * A1
Hierbij is hoek A de hoek tussen de cilinder en de vertikale drager.
A1 is de recht naar beneden gaande kracht bij de aanhechting van de cylinder aan het beweegbare horizontale deel.
Moet je dan zelgf even een formule van maken, als je dat nog nodig vindt.
geldt alleen als de hoek tussen vertikale drager en horizontale arm 90graden is.
Re: Formule
Geplaatst: zo 04 jan 2009, 20:06
door Atwist
Jadatis mijn dank
Ik ga hiermee eens sleutel en eens kijken of ik dit weer onder knie kan krijgen
Re: Formule
Geplaatst: vr 06 feb 2009, 19:39
door aubre
Kan ik die reactiekracht van de hydr.cilinder A op dezelfde wijze berekenen alsof het een gescharnierde staaf is of mogelijk een gelaste staaf;bij dat laatste wordt het berekenen wel problematisch,dacht ik.
Re: Formule
Geplaatst: di 10 feb 2009, 10:00
door jadatis
Als het geheel doorscharniert, komen de krachten onder een andere hoek op de constructie.
de gewichten drukken altijd loodrecht naar beneden, alleen maken dan een andere hoek met de cylinder. Bij kleine hoeken zal dit echter te verwaarlozen zijn.
Dus daarin verschilt de cylinder van een vaste staaf.
Als je er voor zorgt dat de cylinder het scharnierpunt weer onder 90 graden zet dan kun je weer hetzelfde rekenen.