[natuurkunde] draaibeweging van een auto
Geplaatst: do 08 jan 2009, 20:46
Hallo, bedankt voor je tijd:
"Een auto is verplicht om een bocht met een radius van 12,5m te kunnen maken. Wat is de maximale snelheid hierbij -- zonder slipgevaar! -- als je weet dat μk = 0,72 voor band-asfalt en we de banden in optimale draaibeweging zetten?"
Schetsje:
Nu moest ik even wat gedachte-experimenten uitvoeren om te zien wat het is dat een auto nu eigenlijk doet draaien. Het gaat hier van wrijvingskracht moeten komen, maar de welke? Als een auto zijn voorste wielen draait, "vangen" de zijkanten van de wielen een wrijvingskracht die ze normaal niet ervaren, hier zal ergens de centripetale kracht inzitten, dacht ik.
Invullen:
Oplossen naar v geeft:
Is mijn redenering correct?
Bijkomende vraag: het klopt dus echt dat als je je banden méér als 45° draait, je minder snel kan rijden? Is dat een intuïtief feit? Je banden 40° of 50° draaien geeft dus exact dezelfde bocht met dezelfde snelheid?
"Een auto is verplicht om een bocht met een radius van 12,5m te kunnen maken. Wat is de maximale snelheid hierbij -- zonder slipgevaar! -- als je weet dat μk = 0,72 voor band-asfalt en we de banden in optimale draaibeweging zetten?"
Schetsje:
Nu moest ik even wat gedachte-experimenten uitvoeren om te zien wat het is dat een auto nu eigenlijk doet draaien. Het gaat hier van wrijvingskracht moeten komen, maar de welke? Als een auto zijn voorste wielen draait, "vangen" de zijkanten van de wielen een wrijvingskracht die ze normaal niet ervaren, hier zal ergens de centripetale kracht inzitten, dacht ik.
\(F_w = \mu_kmgsin\alpha\)
(die sinus kan ik niet echt wetenschappelijk verklaren, ik heb het afgeleid uit de tekening, ervan uitgaand dat wanneer de banden niet gedraaid staan, deze factor nul moet zijn -- is dat gegrond?)\(F_c = mv^2/2 = F_wcos\alpha\)
(de centripetale kracht moet loodrecht staan op de snelheidsvector, hoe groter de hoek hiervan afwijkt, hoe kleiner de centripetale kracht, daaruit volgt cosinus)Invullen:
\(mv^2/r = \mu_kmgsin\alpha cos\alpha\)
\(v^2/r = \mu_kg(2sin\alpha cos\alpha)/2\)
\(v^2/r = \mu_kg(sin2\alpha)/2\)
(goniometrische formule)Oplossen naar v geeft:
\(v = \sqrt{\mu_kgr(sin2\alpha)/2}\)
In vraagstelling: "banden in optimale draaibeweging" => α = 45°\(v = \sqrt{0,72\times9,81\times12,5\div2}\)
Dit geeft 6,6 m/s, omgezet naar km/u is dat: v = 24 km/uIs mijn redenering correct?
Bijkomende vraag: het klopt dus echt dat als je je banden méér als 45° draait, je minder snel kan rijden? Is dat een intuïtief feit? Je banden 40° of 50° draaien geeft dus exact dezelfde bocht met dezelfde snelheid?