Moderator: ArcherBarry
stoker schreef:als beide ionen van sterke basen of zuren zouden komen, dan zou je oplossing inderdaad bijna pH-neutraal zijn.
bij nitraten is dit het geval, maar bij die ijzerionen niet.
ijzerhydroxiden zijn geen sterke basen ...
Wat bedoel je precies? Gooi je een 1 Molair oplossing in 0,5 liter of gooi je zoveel ijzernitraat in 0,5 liter zodat er een 1 Molair oplossing ontstaat?Als je een concentratie van 1M Fe(NO3)3 in 0,5 l water gooit
En wat bedoel je met begin en wat met evenwicht?Hoe moet je dan de begin-pH bepalen en wat is eigenlijk het verschil met de pH bij evenwicht in dit geval?
Fred F. schreef:Wat bedoel je precies? Gooi je een 1 Molair oplossing in 0,5 liter of gooi je zoveel ijzernitraat in 0,5 liter zodat er een 1 Molair oplossing ontstaat?
En wat bedoel je met begin en wat met evenwicht?
Wat is de VOLLEDIGE en LETTERLIJKE tekst van de examenvraag?Het is een oude examenvraag en dus daarom dat ik het vraag; ik wordt er namelijk ook niet veel wijzer van
Nou, er gebeurt genoeg om dood neer te vallen als je er met je snuffert boven staat. Azijnzuur is een veel sterker zuur dan HCN dus als je azijnzuur met bijvoorbeeld een KCN oplossing mengt zal er HCN gas ontstaan.En ik vraag meook af wat er gebeurt als je een zwak zuur bijvoorbeeld azijnzuur menkt met een zout van een ander zwak zuur, bijvoorbeeld HCN. Niet veel, neem ik aan?
Fred F. schreef:Wat is de VOLLEDIGE en LETTERLIJKE tekst van de examenvraag?
Nou, er gebeurt genoeg om dood neer te vallen als je er met je snuffert boven staat. Azijnzuur is een veel sterker zuur dan HCN dus als je azijnzuur met bijvoorbeeld een KCN oplossing mengt zal er HCN gas ontstaan.
Fred F. schreef:Het minder zwakke azijnzuur zal een aanzienlijk deel van het zout van het erg zwakke HCN omzetten in HCN.
Het gaat inderdaad om een evenwicht maar dat zal in dit geval denk ik ver naar de HCN kant liggen.
Fe3+ ionen vormen in water een complex, Fe(H2O)63+, dat als een zuur reageert volgens:Als je een concentratie van 1M Fe(NO3)3 in 0,5 l water gooit, lost dit op in Fe 3+ ionen en 3 NO3- ionen, maar dat zijn bij mijn weten toch neutrale ionen? Hoe moet je dan de begin-pH bepalen en wat is eigenlijk het verschil met de pH bij evenwicht in dit geval?