Er zijn inderdaad veel meer kleuren dan we kunnen zien, een kleur is namelijk niets meer of minder dan een golflengte van licht, dus er zijn zoveel kleuren als er golflengten zijn. Infra rood kunnen we ook niet zien, maar we weten dat het er is en wat de eigenschappen zijn. Als je even zoekt op kleur (en/of golflengte) op dit forum, op wikipedia of gewoon google, dan zul je veel info vinden.
Inderdaad,
Toch is het zeer gek dat wij kleuren kunnen zien die helemaal niet kloppen met hun golflengte en dus een duidelijk andere kleur zijn dan fysisch aanwezig, gewoon omdat onze hersenen vinden dat die kleur daar hoort binnen een bepaalde context.
Een verhaaltje ver uit mijn geheugen,
Ca 20 jaar terug ging ik naar Rotterdam met mijn jongste dochter naar een tijdelijk deels openlucht tentoonstelling over fysica, waar je alle mogelijke dingen zelf kon uitproberen.
Het is te lang geleden om mij details te herinneren.
Een proef werd gedaan waarbij 1 of 2 gekleurde lichtbundels (vergelijkbaar met van die theater dingen) op een witte paal werden geschenen, en dit vormde dan gekleurde schaduwen op de achterliggende witte muur. Dit waren geen ongeveer kleuren maar zeer heldere schaduwkleuren.
Deze schaduwkleuren wijzigden wanneer men de aanstraal lichtkleur(en) aanpaste.
De proef bestond hieruit dat men een testpersoon (uit het publiek, heb test ook gedaan) door een kartonnen buis via één oog (ander gesloten) selectief naar deze HELDERE en UITGESPROKEN schaduwkleur liet kijken, dat deze kleur voor onze hersenen geblokkeerd werd.
Men mocht de bronkleuren zoveel wijzigen als men wou, je hersenen zagen deze veranderende heldere schaduwkleuren niet, zelfs niet wanneer men hardop vertelde dat deze kleur bijvoorbeeld blauw was, en je wou dat blauw zien, bleven je hersenen die vorige kleur zien als bijvoorbeeld helder geel, tot je je tweede gesloten oog opende en je hersenen terug een context zagen.
Nooit werd mij zo duidelijk dat onze hersenen informatie interpreteren en lezen binnen een context. Neem hen die context weg en golflengte of niet, de hersenen beslissen welke kleur je ziet, of dit nu klopt met standaard optica/fysica of niet.
Ik WOU de juiste kleur zien, waarvan ik wist dat ze er was. Mijn hersenen besliste hier anders over en bleven de vorige kleur even helder en duidelijk zien, tot zij de nieuwe context informatie kregen.
Deze test werkte bij iedereen die deze proef deed tijdens mijn bezoek daar.
http://www.learner.org/teacherslab/science...dows/index.html
Ik vondt niet direct iets beter dan deze link.
Tijdens mijn opleiding akoestiek kregen wij ook tooncombinaties te horen die extra tonen produceerden die we op geen enkele manier konden visualiseren met meetapparatuur, nog uitleggen via superpositie.
Maar geen van deze proeven heeft ooit een dergelijk effect op mij gehad dan deze schaduwkleurproef die ik in Nederland zag. Het is vreemd als 25 mensen zeggen dat je naar helder blauw aan het kijken bent en je ziet een duidelijke heldere andere kleur (ik heb geen enkele vorm van kleurblindheid maar gezonde normale ogen).
Ik ken de 1001 gezichtbedrog figuren (een duidelijker dan ander). Geen enkel maakte op mij dezelfde indruk als die proef in Nederland. Ik zag kleuren waarvan de golflengte fysisch gewoon niet bestond op dat moment.
.