In physics I trust
Artikelen: 0

Door de geluidsmuur

Afbeelding

Kan iemand me uitleggen hoe het doorbreken van de 'geluidsmuur' zo zichtbaar kan worden? Wat zie je exact op deze afbeelding?

Ik dacht nog even aan een Mach-cone, maar dit heeft niet echt een conische vorm...
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.
Raspoetin

Re: Door de geluidsmuur

U.S. Navy F/A-18 breaking the sound barrier. The white halo formed by condensed water droplets is thought to result from a drop in air pressure around the aircraft at transonic speeds (see Prandtl-Glauert Singularity).

Van http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_barrier, overigens met exact hetzelfde plaatje. Doorklikken op Prandtl-Glauert Singularity is een aanrader!

Edit: Nog een toevoeging
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!
In physics I trust

Bedankt! Ik had het plaatje ergens anders tegengekomen, dus daarom vond ik die uitleg niet meteen; nu ik het herbekijk is de oorspronkelijke link ook die van Wikipedia, dus ik had het zelf kunnen vinden :)

Wat betreft het verschijnsel: door die enorme drukverlaging wordt er dus een soort stoomwolk gevormd. Is die vapor cone dan hetzelfde als de Machcone? Die link is inderdaad de moeite zeker waard!
Raspoetin

(...) wordt er dus een soort stoomwolk gevormd.!(...)
Ik zou het geen stoomwolk noemen, maar gewoon een wolk (want dat is het tenslotte), die verdwijnt zodra de druk weer normale waarden aanneemt.
Is die vapor cone dan hetzelfde als de Machcone?
Volgens (alweer) wikipedia, wel:
(...)When an aircraft exceeds Mach 1 (i.e. the sound barrier) a large pressure difference is created just in front of the aircraft. This abrupt pressure difference, called a shock wave, spreads backward and outward from the aircraft in a cone shape (a so-called Mach cone). It is this shock wave that causes the sonic boom heard as a fast moving aircraft travels overhead. A person inside the aircraft will not hear this. The higher the speed, the more narrow the cone; at just over M=1 it is hardly a cone at all, but closer to a slightly concave plane.(...)
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Mach_number#H..._around_objects (en dan de tekst onder de beide plaatjes).

Aanvulling: Je vroeg je in je eerste post af of het wel een Mach-cone kon zijn omdat een conische vorm ontbreekt, maar in de hierboven gequote tekst blijkt dat dat helemaal niet hoeft (bij snelheden die iets hoger zijn dan M=1).
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!
Jan van de Velde
Moderator

Aanvulling: Je vroeg je in je eerste post af of het wel een Mach-cone kon zijn omdat een conische vorm ontbreekt, maar in de hierboven gequote tekst blijkt dat dat helemaal niet hoeft (bij snelheden die iets hoger zijn dan M=1).
logisch omdat die conus is opgebouwd te denken uit elkaar opvolgende en dus steeds kleiner wordende geluidsgolfbollen

Hieronder golffronten bij steeds net iets hogere snelheden rondom die geluidssnelheid
golffronten
golffronten 578 keer bekeken
afbeelding gemaakt met behulp van applet:

http://www.phy.ntnu.edu.tw/ntnujava/index.php?topic=21
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
In physics I trust

Bedankt!

Handige applet ook trouwens.

Terug naar “Optica en Akoestiek”