Psychologie, sociologie, pedagogie en psychiatrie
Dit overzicht is niet uitputtend. Meer weten? Ga naar
"minicursussen en feedback".
Deelgebieden van de psychologie
Psychologische functieleer1: de studie van de psychologische functies en verrichtingen a.d.h.v. een empirisch-wetenschappelijke methode, met het doel theorieën en modellen te ontwikkelen, te toetsen en toe te passen in praktische situaties.
Ook wel: Experimentele psychologie, d.i. de oude benaming, die meer nadruk legt op de methode.
Onder andere: aandacht, geheugen, leren, denken, probleemoplossing, taal, ...
Sociale psychologie2: de wetenschappelijke studie van hoe personen denken, voelen en handelen m.b.t. tot andere personen en hoe anderen de eigen gedachten, gevoelens en gedragingen beïnvloeden.
Onder andere: sociale cognitie, groepsprocessen, sociale perceptie, conformiteit, stereotypen en discriminatie, ...
Beroemd: Milgram,
Asch,
Robbers Cave, ...
Ontwikkelingspsychologie: de studie van psychologische verandering en ontwikkeling over tijd (doorheen de levensloop).
Onder andere: nature-nurture-debat, morele ontwikkeling, cognitieve en emotionele ontwikkeling, ...
Persoonlijkheidspsychologie: de studie van persoonlijkheid als een set psychologische trekken en mechanismen.
Ook wel: Differentiële psychologie: de studie van interindividuele verschillen (inzake o.a. persoonlijkheid, emotie, intelligentie, cognitie, motivatie, ... )
Klinische psychologie: de toepassing van de psychologie in een klinische setting, de studie van psychologisch dysfunctioneren.
Onder andere: psychopathologie, psychotherapie, psychodiagnostiek, ...
Arbeids- en organisatiepsychologie: de toepassing van psychologische kennis en methoden op de mens op het werk en in zijn werkorganisatie.
Onder andere: human resources, stress, burn-out, ...
Parapsychologie? De parapsychologie tracht verschijnselen als buitenzintuiglijke waarneming, telepathie, ... op een wetenschappelijke manier te onderzoeken. Door zijn inhoudsgebied behoort deze discipline tot de
grenswetenschap. In het verleden is helaas gebleken dat deze onderwerpen nogal eens
pseudowetenschappelijk worden aangepakt. Omdat de parapsychologie tot op heden nog geen harde bewijzen heeft neergelegd, en voorgenoemde fenomenen dus (nog) niet aanvaard zijn binnen de wetenschap, is dit stof voor
theorie-ontwikkeling.
Bekendste psychologische stromingen:
Behaviorisme: bekijkt observeerbaar en registreerbaar gedrag als enige onderzoeksobject.
Beroemd: B.F. Skinner,
Watson, ...
Onder andere: klassieke en operante conditionering, "black box", ...
Psychoanalyse: legt de nadruk op de rol van het onbewuste (vooral inzake ontwikkeling van psychische stoornissen).
Beroemd: Freud,
Jung,
Adler,
Lacan, ...
Onder andere: droomduiding, driftenleer, psychoseksuele ontwikkeling, ...
Sociologie:
Sociologie3 is de wetenschap die begaan is met de systematische studie van de interactie tussen personen en/of sociale eenheden, van de wijze waarop het verloop van deze sociale interactie wordt bepaald door de omgeving en resulteert in de ontwikkeling van vaste patronen en van de gevolgen daarvan voor het menselijk gedrag.
Pedagogische wetenschap:
De
pedagogiek is de wetenschap van de ontwikkeling van een kind tot aan zijn volwassenheid. Hij bestudeert de opvoeding, de ontwikkelingsfasen, en ook de relatie tussen het kind en zijn omgeving: familieleden, school, vriendjes en vriendinnetjes, de gebouwde omgeving, media, etc. De nadruk ligt vooral op het handelen. Onder pedagogie wordt de praktijk van het opvoeden verstaan. Men onderzoekt ook de opvoeding van kinderen die moeilijk opvoedbaar zijn. Ze leven in een moeilijke situatie of het dreigt verkeerd te lopen.
Psychiatrie?
De
psychiatrie is een medisch specialisme dat zich toelegt op de studie en behandeling van psychische ziektebeelden. Afhankelijk van de insteek zullen onderwerpen meer aanleunen bij de klinische psychologie of bij de somatische geneeskunde.