Ik werk in Boven Suriname en er wordt daar niet tot nauwelijks aan pluimvee gedaan. Nu ben ik bij mezelf aan het brainstormen voor een kippenvoer pakket. Als basis wilde ik uitgaan, nouja brainstormen dan, van kokos omdat het een heel makkelijk gewas is in onderhoud en kokos zich niet leent voor zwerflandbouw. Probleem met kokos is dat het een aantal essentiele aminozuren niet in zich heeft. Nu zag ik op internet, doormiddel van bepaalde tags aan te slaan, dat er kakkerlakken voor kippenvoer gebruikt worden en dit beestje een voedsel conversie heeft van maar liefst 40%.
Nu heb ik ook trachten te achterhalen of de kakkerlak de acht aminozuren zelf kan aanmaken die de mens niet kan aanmaken, dat is me niet gelukt. Mijn idee is als volgt, zou een kakkelak op een dieet van enkel gedroogde kokos en water kunnen volstaan en maakt de kakkerlak de essentiele aminozuren als bv lysine, methionine zelf aan.
Mocht dat wel het geval zijn dan kan bv de helft van de cocos gevoerd worden aan de kakkelak om deze vervolgens te drogen om als substraat voor kippenvoer te dienen of als voer voor de vis tilapia kan natuurlijk ook. De andere helft van de cocos wordt tevens ook als voer gebruikt.
Mocht dit mogelijk zijn dan smaakt die kip of tilapia wel naar cocos natuurlijk, maar de vraag is kan dit wel ?
Zitten er misschien andere haken en ogen aan of is misschien toch de aanmaak van de essentiele aminozuren door de kakkerlak toch het struikelblok ?