Moderator: Rhiannon
Ik vraag me af hoe je dit kan beantwoorden.
Zijn er mensen die ervan uitgaan dat het bestaan haar oorsprong heeft in een spirituele of geestelijke bron? Dat mag een God zijn, maar ook iets anders dan een materialistische gedachte. Ik zelf kan me namelijk niet voorstellen dat een bestaan een andere oorzaak heeft dan een materiele, al heb ik daar misschien niet gegronde redenen voor. Hoe is het om te leven als niet-materialist?
Begrijp ik dat je twijfelt aan het bestaan van een van beide bronnen? Mijn logica gaat hier in tegen mijn ervaringen. Theoretisch gezien is het mogelijk dat een "fysieke bron of bestaan" een andere is dan een spritituele bron. Het fysieke zou bijvoorbeeld de bron kunnen zijn van het spirituele. Het spirituele is dan ondergeschikt aan het fysieke dat er het subject van is. Theoretisch is het ook mogelijk dat het materiele en spirituele twee afzonderlijke bronnen zijn, ongeveer zoals wij deze ervaren in het kennistheoretische. Dan is er nog de opvatting dat het materiele ondergeschikt is aan het spirituele. Ook deze uitspraak is geldig.Is het überhaupt mogelijk dat een fysieke bron en een spirituele bron niet dezelfde bron zouden zijn?
Wil je misschien wat meer vertellen over de algemene aard van de werkelijkheid? Wat is precies die aard en wat is er achterhaald aan de manier van spreken daarover? Het lijkt alsof jij jouw keuze hebt gemaakt.Ik ben hiermee geen atheist of materialist of spiritualist, enzovoort. Voor mij zijn dat woorden die te maken hebben met een achterhaalde manier van spreken over de algemene aard van de werkelijkheid.
Dit is een voorbeeld. Waarom zijn er mensen die haar willen laten leven? De materialistische wetenschap geeft de vrouw geen kans, waarom zijn er dan toch mensen die haar willen laten leven, zelfs denken dat ze nog kinderen zal baren. Hoe kan het dat materialistische denkwijze in een mengvorm met het spiritualisme voorkomt als deze:De Italiaanse regering heeft zondag nieuwe pogingen ondernomen om te verhinderen dat een vrouw die na een verkeersongeluk al zeventien jaar in vegetatieve staat verkeert, overlijdt doordat haar voedsel en drinken worden onthouden.
Nog wat voorbeelden:Hij reageerde daarmee op de uitspraak van Berlusconi dat Eluana nog altijd kan herstellen en in theorie zelfs kinderen kan krijgen, omdat ze nog menstrueert.
Een 29-jarige Haarlemse vader van Marokkaanse afkomst wordt ervan beschuldigd zijn 5-jarige dochter te hebben besneden
Zeker negentien politieagenten zijn maandag omgekomen in de Afghaanse provincie Uruzgan door een zelfmoordaanslag. Circa acht agenten raakten gewond, aldus het hoofd van de politie in Uruzgan.
De recent veroordeelde terrorist Samir A. is sinds dinsdag in hongerstaking gegaan. Hij verzet zich tegen het feit dat de terroristenafdeling van de gevangis in Vught waar hij nu verblijft, een gezamenlijke afdeling voor mannen en vrouwen is.
Bron: nu.nlBij voldoende belangstelling biedt openbare scholengemeenschap De Rietlanden in Lelystad vanaf komend schooljaar transcendente meditatie aan als keuzevak voor leerlingen in de onderbouw. Die kunnen dan onder begeleiding van een leerkracht twee- tot driemaal per dag mediteren volgens de methode van de Indiase goeroe Maharishi Mahesh Yogi.
Nee, volgens mij komt alles uit dezelde bron. Elke scheiding is een kunstmatige, een illusie.Is het überhaupt mogelijk dat een fysieke bron en een spirituele bron niet dezelfde bron zouden zijn?
Hoe zie je dat dan voor je? Serieuse vraag al lijkt het nu een vraag die ik kan blijven stellen.Nee, volgens mij komt alles uit dezelde bron. Elke scheiding is een kunstmatige, een illusie
Wil je dat onderbouwen?'Materialistische wetenschap' bestaat niet'
Misschien druk ik het met de verkeerde woorden uit, maar wat denk jij dat het fundament van ons bestaan is?en een materialistische oorsprong van het bestaan, het omgekeerde van wat je in het begin suggereert, lijkt mij onvoorstelbaar.
Tot die conclussie ben ik ook gekomen. Wat ik mij afvraag is hoe het idealisme zoveel vat op ons kan hebben?Vervolgens, Kan ideologie, zij het van religieuze, zij het van materialistische aard, mensen brengen tot allerlei onzin en zelfs genocide? Ja. Zie de geschiedenis.
Dat begrijp ik niet. Ik schets materialisme hier af tegen spiritualisme. Daarmee bedoel ik iets anders dan materie zoals bedoeld in de natuurkunde. Op filosofische wijze kan je van al deze denkers zeggen dat het materialisten zijn en dat de wetenschap zich heeft ontwikkeld binnen de ideeen van het materialisme.'Materie', zoals Ernst Mach, Charles Darwin en Karl marx dat nog begrepen, bestaat niet meer.
Daar sta ik achter. Ik noem dat zelfkennis. Maar ik denk ook dat wetenschap verder gaat dan spel en kunst.Wat wetenschap steeds meer tevoorschijn brengt, is een wereld van Spel (Manfred Eigen) en Kunst (Ilya Prigogine).
Ik bedoel het Kantiaanse Idealisme. Ik vraag mij af hoe het hebben van een ideaal ons zicht op wat werkelijk is beinvloed, dat we zelfs zo ver gaan dat we kwesties van leven en dood baseren op een of ander ideaal. Alsof sommige mensen niet weten en willen weten dat zij oogkleppen ophebben. Waarom kunnen mensen niet gewoon accepteren dat wij sommige zaken misschien nooit zullen weten?Idealisme. Je bedoelt: het hebben van een ideaal?
Misschien wil hierover het laatste woord hebben, misschien verschillen we van mening, misschien begrijpen we elkaar niet. Maar ik bedoel met materialisme niet een stroming die per se verwijst naar materie zoals wij dat van oudsher kennen. Wanneer ik verwijs naar een materialistische zienswijze, heb ik het over een zienswijze die het zijn van de geest of god niet op de eerste plaats stelt. In die zin is Planck en kornuiten dus een materialist. Materie is dan dus tegenovergesteld aan geest en geest alleen, niet aan de verschillende natuurkundige ordes.Filosofisch materialisme ziet materie als de diepste aard van het bestaan, de meest werkelijke werkelijkheid, het eigenlijke. Sinds Democrites en Empedocles t/m Karl Marx gaat het dan om korrels materie, deeltjes, fijnstof.
Maar sinds PLanck is materie steeds meer tevoorschijn gekomen als ordelijke beweging in een energieveld.
Ik zelf kan mijn leven moeilijk inrichten met het besef dat "iemand" de oorzaak is van "alles"om mij heen. Ik zou overal problemen tegenkomen en mij dingen afvragen. Natuurlijk doe ik dat nu ook, maar nu heb ik de mogelijkheid mij erbij neer te leggen, terwijl er dan steeds iemand lijkt waarop ik mij kan richten en bv vragen of de aarde niet een tijdje of een keertje de andere kan op mag draaien. Kortom, ik zou gek worden van verlangen. Daarmee hangt mijn antwoord met een andere vraag aan jou samen:Fundament van het bestaan? Een of andere Mozart. In ieder geval iets dat creatief is en dat vlot weg weet met wiskunde en dat tuk is op het spelen met spoortreinjes/atomen/moleculen/enz.
Consumentisme en de allerdaagse betekenis van materialisme worden sterk beinvloed door verlangens. Waarom? Waarom willen wij zo graag willen? Is het puur het proces van behoeftebevrediging? (waar mijn persoonlijke voorkeur naar uit gaat. Ik zie dan niet de noodzaak in van materie buiten de eigen geest voor de bevrediging van die behoefte. Met sterke wilskracht zouden wij toch een eind moeten komen? De mens is immers prima in staat zich zelf te redden in extreme situaties. Consumentisme lijkt dan inderdaad alleen nog maar een spel tussen behoefte en bevrediging, tussen iets fysieks en iets spiritueels.Heb je het over materialisme in de trant van consumentisme, dan weet ik niet precies hoe je dat tegenover een spiritualisme moet zien
Ja. En het testen en verkennen van die denksystemen, teneinde het beste, het werkende eruit te halen en het valse te laten vallen of in twijfel te trekken.Filosofie tegenwoordig is niet meer het zeker weten van een of ander metafysisch -isme, maar meer het in kaart brengen van verschillende vormen van onzekerheid, teneinde toch nog iets van een houvast te hebben, in een verder nogal veranderlijke en chaotische wereld.
Waarom zeg je dat? Hoe ervaar je dat dan? Is gewoon een gevoel? Ypsilon zegt hierover:Is het niet frappant die haast parallelle ontwikkeling, die suggereert dat denken steeds meer 'hersenspul' lijkt te zijn en dat materie steeds meer 'denken' lijkt te zijn? Althans, het lijkt in beide gevallen te suggereren dat geest en materie verschillende vormen zijn van hetzelfde
Denk je precies het tegenovergestelde?Ergens zit daar vast wel een punt in. Ik de geest echter als onlosmakelijk van de materie beschouwen. We hebben geen evidentie dat de geest onafhankelijk van enige materie zou kunnen zijn. Wij hebben het gevoel dat onze geest deels apart van ons lichaam bestaat, omdat wij ons lichaam voornamelijk kennen via een representatie van dat lichaam door de geest die echter wel een deel is van dat lichaam. Zo bevreemdend hoeft dat echt niet te zijn, want ook je geest zelf kan je geest niet volledig bevatten. Moet je daar dan ook opdelingen in aanbrengen?
Maar de weg ernaartoe, dus naar voor de bigbang, kan je onderzoek naar de bigbang noemen. Ik zie wetenschap meer als een richting dan als een bepaald punt.Wetenschap doet alleen uitspraken over wat binnen haar bereik komt als onderzoekbaar.
Wat was er voor de Big Bang ? De wetenschap kan dat niet onderzoeken
Emoties zijn er om indrukken effectief te kunnen verwerken en ervan te leren. Een prettige emotie is niet alleen een prettige emotie, de emotie bevat ook de kennis dezelfde emotie nogmaals te ervaren. Een negatieve emotie leert je de situatie een volgende keer op een betere manier te doorstaan of voorkomen. Afhankelijk van de complexiteit van de hersenen zal zulk gedrag meer of minder doortastend zijn en soms zal blijken dat de reactie of de emotie ongepast was.Waarom beschikt het menselijk organisme over het vermogen deze emoties te kunnen ervaren
Ik zou een depressie geen emotie noemen, omdat een depressie een langere periode bestrijkt waarin zij ons emoties negatief affecteerd; heeft dus indirect invloed op onze emotie.Wat maakt ons depressief?
Een aardige metafoor voor dat energieveld is bijvoorbeeld een vijver met een volstrekt rimpelloos oppervlak. Je zou kunnen zeggen: de informatie ervan is nul. Dan gooit iemand een grote steen in de vijver, die ontploft en valt uiteen in eindeloos veel kleine steentjes, die ook weer in de vijver vallen en daarmee enorm veel rimpels geven, en dit alles bij elkaar vormt een enorm complex interferentiepatroon, dat al een tijdje bezig is te bestaan en waarin wij ergens in een uithoek ervan zijn opgekomen.
Was er niet altijd al wetenschap? Maar heeft zij pas de laatste jaren aan geldigheid gewonnen? De islam is vrij jonge godsdienst, terwijl Aziatische godsdiensten veel ouder zijn en de westerse ontwikkeling pas met de Romijnen en Grieken zich begon te ontwikkelen, terwijl zij zelf zeer waarschijnlijk een adaptie is van het Boedisme. Wat vreemd is omdat de Grieken voor in contact waren met de Arabische wereld.Wetenschap heeft zich ontwikkeld op basis van joods-christelijke, Grieks-Romeinse en Islamitische (en daarmee ook Indiase en Chinese) ideeen.
Your logic is flawedBegrijp ik dat je twijfelt aan het bestaan van een van beide bronnen? Mijn logica gaat hier in tegen mijn ervaringen.