Geduld. De dollar zal vallen en anarchie. hongersnood en oorlog zullen uitbreken wereldwijd in de eerste helft van deze eeuw. Er is geen alternatief, omdat we niet vrijwillig 50% van onze welvaart gaan inleveren. Peak Oil is wel degelijk de reden van de kracht en omvang van de huidige crisis. Dat de dollar nog niet gevallen is dankt ze puur aan haar internationale reserve status. Die status zal in de loop van het volgende decenium verder eroderen, en dan zal de waarde van de munt verder dalen. Alles in Amerika zal uiteindelijk in het bezit zijn van buitenlanders en dan is de dollar 0 waard. En de meeste andere valuta zullen natuurlijk ook 0 waard worden, vanwege de verwevenheid van de betreffende economien en het financiele stelsel.Jouw visie lijkt op die van Willem Middelkoop. Een centrale voorspelling die hij gedaan heeft was de instorting van de koers van de dollar tgv de overheids- en betalingsbalanstekorten (mede tgv Peak oil) van de VS waardoor het vertrouwen in de dollar zou verdwijnen en een crisis zou ontstaan. Dit is niet uitgekomen. De crisis heeft andere oorzaken en ontspon zich op geheel andere wijze dan hij voorspelde.
Ten overvloede: Door hongersnood en oorlog zullen miljarden mensen sterven de komende 30-40 jaar totdat er nog maar een miljard of twee, drie over zijn. Maar je moet dus wel even geduld hebben want er spelen nu processen die zelfs nog een langere golflengte hebben dan kondratief's cycli. Volgens mij hebben we nu te maken met het passeren van de 'piek' van de industriele beschaving. In de komende 100 jaar zal dus schoksgewijs ongedaan gemaakt worden wat de afgelopen 100 jaar is opgebouwd.
Het is een beetje een pessimistische visie maar helaas kan ik er geen positieve draai aan geven. Onze leiders en wetenschappers zijn nog niet zover om de waarheid onder ogen te zien en te verkondigen. De waarheid dat alles op de schop moet en we een stap terug moeten doen. Ik denk dat dat nog zo'n 15 jaar zo gaat doorzeuren. Tot 2025 zullen we ons dus steeds verder in de nesten werken en zullen de bubbels, crises, en conflicten steeds feller worden. Naar mate de amplitude en frequentie van de verschillende economische golfbewegingen groter worden nadert het onafwendbare moment van implosie van het globale financiele systeem en ineenstorting de beschaving. Wie dan land en/of goud heeft en dit kan verdedigen is spekkoper. Iedereen die met 'papier' opgescheept zit heeft het nakijken. Vandaar mijn vertrouwen in edelmetalen als dieptebelegging.
En natuurlijk: op de korte termijn zijn er grotere winsten te maken met meer conventionele beleggingen. Als je maar tijdig uitstapt, je geld 'verzilvert', en je klaarmaakt voor de grote, onbeheersbare bewegingen die komen gaan.
Ten slotte: alles kan anders gaan dan ik boven beschrijf he? De situatie is inherent complex en onvoorspelbaar. Willem Middelkoop en Rembrandt Koppelaar (e.a.) zijn in die zin moedige helden, want ze spreken zich uit over een naderende apocalypse. Moedig, omdat uitspraken over apocalypse altijd verkeerd worden uitgelegd en tegen de tijd dat blijkt dat je gelijk hebt zegt iedereen dat ze het 'altijd al geweten hebben'. Ik heb daar zelf ervaring mee. In 2005 was ik de enige in mijn kring die zei dat de VS binnen drie jaar in een derde wereld land zou veranderen. Mijn collega's die me toen uitlachten en voor gek versleten zeggen nu dat de problemen in de VS 'altijd al bekend waren'. Apocalyptici krijgen dus per se altijd stank voor dank. Optimisten daarentegen - veelal leugenaars, schurken en gekken - krijgen de macht en het geld en versnellen met plezier de catastrofe. Daarna krokodillentranen en meer leugens. Allemaal heel logisch en niets nieuws onder de zon.