Ik weet niet of ik dit kan uitleggen op middelbare school niveau. Wikipedia doet een poging,
hier. Als dat niet nuttig is kan ik het zelf proberen uitleggen, maar kijk eerst of wikipedia je verder helpt.
Bedankt voor de tip, eendavid.
Als ik de theorie die daar staat en die ik niet helemaal begrijp, nu als volgt populariseer, zit ik er dan erg ver vanaf?
"Protonen en neutronen in een kern hebben verschillende energieën en zitten net als elektronen in een soort schillen in de kern. Ze hebben net als elektronen een magnetische spin. Tegengestelde spins trekken elkaar aan net als twee magneten en dat verlaagt de energie van de kern. Het is daarom energetisch voordelig om protonparen en/of neutronparen te hebben.
Als beide aantallen oneven zijn, is de kern niet stabiel genoeg. Als maar een van beide oneven is, kan er tijdelijke spin-spin koppeling zijn doordat door de uitwisseling van "gluonen" een proton even een neutron lijkt en vice versa."
Ik snap overigens niet dat neutronen een (magnetische?) spin kunnen hebben, dat gold toch alleen voor geladen deeltjes? Dus graag verbeteringen in bovenstaand verhaal - als het niet al helemaal onzin is
.