BJA
Artikelen: 0

Uitdijing van het heelal

Hallo,

Ik heb een vraag over de uitdijing van het heelal. Hoe weten we dat?

Ik denk door het meten van straling of iets dergelijks, maar hoe weet je het zeker?

De enige manier om het zeker te weten is toch om naar de 'rand' van het heelal te reizen, wat onmogelijk is.

Heeft iemand antwoord op mijn vragen?

Succes.
wombat
Artikelen: 0

Re: Uitdijing van het heelal

BJA schreef:Hallo,

Ik heb een vraag over de uitdijning van het heelal. Hoe weten we dat?

Ik denk door het meten van straling of iets dergelijks, maar hoe weet je het zeker?

De enige manier om het zeker te weten is toch om naar de 'rand' van het heelal te reizen, wat onmogelijk is.

Heeft iemand antwoord op mijn vragen?

Succes.
Wikipedia heeft veel antwoorden.

Het meten gebeurd door vergelijking van spectraallijnen in zonlicht. Als die van je af reizen dan treed het Doppler-effect op. Het hele spectrum zal dus naar het rode verschuiven. Als het naar je toe komt krijg je dus verschuiving naar het blauwe.

In al de waarnemingen blijkt elk object (dat licht uitzend) van de aarde vandaan te reizen.

Het is nog sterker zelfs, het blijkt dat alles versneld uitzet.

E.e.a heeft te maken met de verhouding massa en de energie die het heelal laat uitzetten.

Op dit gebied heb ik ook de klok maar horen luiden.

De massa in het heelal is groter dan dat er uit waarnemingen blijkt, deze onbekende masse wordt "donkere materie"genoemd.

De onbekende energie die het heelal doet uitzetten noemt men "donkere"energie.

Nu blijkt de hoeveelheid donkere energie groot genoeg te zijn om het totaal uit te laten zetten.

Het gevolg is dat het uiteindelijk heel leeg en stil zal worden als alles met de snelheid van het licht van je vandaan vliegt.

Uiteindelijk zal ook de materie uiteenvallen en in het niets verdwijnen.

Dat ziet er somber uit. Maar de tijd die het in beslag neemt is onvoorstelbaar lang. In de orde van 50 miljard jaar.

De houdbaarheidsdatum van een heelal is dus ca. 65 miljard jaar.
Het eerste wiel was echt niet rond

Terug naar “Ruimtefysica”