Dit bericht is afgesplits van dit onderwerp
Nee ik formuleerde het ook niet goed, wat ik me afvraag is juist of de lichtsnelheid in alle richtingen gelijk moet zijn (indifferent voor richting) voor een enkele waarnemer. Bijvoorbeeld bij mickelson Morley experiment is het licht horizontaal na de eerste halfdoorlatende spiegel. Daarvoorafgaand meet je niet en dat is ook niet zo makkelijk omdat de fysieke maat die je dan neemt al snel beinvloedt wordt door gravitatie ; een meetlint dat je ophangt rekt uit, een duimstok die je verticaal houdt krimpt.
Maar om eerlijk te zijn heb ik ook geen flauw idee hoe ze zo,n fysieke maat bepalen. Want om een snelheid te bepalen moet je toch vergelijken.
Aangezien we weten dat licht naar materie neigt (afbuigt) is er kenelijk een zekere aantrekkingskracht (die de ruimte kromt of het licht volgt een rechte in een gekromde ruimte maar dat komt min of meer op zelfde neer, er is een relatie in ieder geval. Dus zou de lichtsnelheid van zon in de richting van de aarde ook groter kunnen zijn dan wanneer het horizontaal gereflecteerd wordt en lager als het omhoog gereflecteerd zou worden voor zo,n type experiment.
Voor bijv satellieten zou dat geen verschil maken, de vertraging van lichtsnelheid van de aarde wordt bij dat soort communicatie dan gecompenseerd door de gravitationele versnelling en als beide evenveel maar tegengesteld afwijken....
Observaties van bijv de zon geldt voor iedereen op aarde ook min of meer dezelfde richting (richting zon - aarde) dus is lichtsnelheid ook automatisch voor alle waarnemers gelijk.
Wat ik vaak merk is dat mensen - bewust of onbewust denken aan een lichtbundel als ze aan lichtsnelheid denken. Dus bijv iemand schijnt met een laser op een muur en dan denk je dat je in de bundel het licht ziet dat uiteindelijk de muur bereikt. Maar dat licht zie je niet wat je in de bundel licht (tussen laser en muur) als licht ziet kan de muur niet ook zien.
In dit voorbeeld is het duidelijk dat er echt sprake is van een afstand. Zou het licht ook weer gereflecteerd worden naar a dan kan die een tijd tussen verzenden en ontvangen vaststellen. Hij kan de afstand ook fysiek meten en heeft dan een verhouding van cm,s en sec. Wil je dat een snelheid noemen ? Dat kan dan is dat een snelheid van 300.000/ 1 km / s.
Zoals je ziet een verhouding 300.000 staat tot 1.
Stel nu dat iemand c op grote afstand ziet hoe a een laser aanzet in richting b over 1 sec als afstand. C staat zo opgesteld dat de afstand ac = bc = 10 sec Wat ziet c ? Ziet die een bundel die door de lucht schiet van a naar b ?
Nee als er tussen vacuum is (of weinig lucht of zelfs gewoon atmosfeer is zo,n bundel niet zichtbaar onder een hoek).
Ziet i wel een bundel dan komt bijv het licht dat hij halverwege a en b ziet nooit bij b, want licht wat bij b aankomt kan hij niet anders zien dan uit richting b, hij ziet dus niet licht dat (of fotonen die) onderweg is van a naar b zoals je langs het spoor een trein ziet langskomen die van a naar b gaat.
Dus moet a twee lasers gebruiken en die tegelijkertijd aanzetten in richting b en c.
Beschouw je tijd echt als afstand los van de vergelijking met een fysieke maat (vandaar dat ik afstand als sec definieer in dit geval) dan kan het niet anders dan dat c de reflectie door b en de puls van a tegelijk ziet want beide (b en c) bevinden zich op zelfde afstand van c. Maar wel ziet c de laser later dan b want van grotere afstand.
Als het niet zoiets is ziet c dubbel. c ziet dan één zelfde moment (het moment waarop a de lasersactiveert mogelijk met een knop) via de spiegel van b later dan hetzelfde moment (zelfde handeling van a) direkt vanaf a.