Het zijn data van twee reële vluchten, zo zorgvuldig mogelijk genoteerd vanaf het seat screen en uitgezet in grafieken. De eerste is een nachtvlucht. Jammer dat het vermogenpercentage van de motoren er niet bij staat en dat de gegevens verdwijnen bij het inzetten van de landing. Alle elektronische apparatuur (GPS) moet ook uit.
De tijd aangegeven bij het begin van grafiek 1 is de tijd in Miami (G.M.T. 4 h), bij het begin van grafiek 2 de tijd in Londen (G.M.T. + 1 h). De hoogte is op dat moment 10.058 m resp. 1.829 m.
De genoteerde getallen bij de hoogtegrafiek zijn de afstanden in km tot het doel (Londen).
Het valt op dat boven de Atlantische Oceaan de hoogte van 11.582 m gedurende meer dan drie uur constant blijft en zelfs geen meter verandert. De snelheid ligt dan tussen de 927 en 942 km/h bij een staartwind van tussen de 18 en 33 km/h. De maximale staartwindsnelheid die ik genoteerd heb is 174 km/h. Op dat moment is de grondsnelheid 1.029 km/h, wat ook een maximum is.
Je ziet dat we een rondje boven Londen vlogen, fascinerend om zon machtig toestel een bocht te zien maken. Ook erg mooi zicht.
De 747 vliegt uitermate stabiel, maar het geluidsniveau ligt ietwat aan de hoge kant. Op de plaats waar ik zat, bij het raam met zicht op de vleugel, schat ik het niveau tussen de 70 en 76 dBA (8 uur lang).