applied science, is zoals de naam al duidelijk maakt 'toegepaste wetenschap'. Zeker als dit een HBO opleiding is verwacht ik hier geen of nauwlijks verschil met het HLO. Merk wel op dat HLO een verzamelnaam is voor een aantal verschillende opleidingen die kunnen varieren van bioinformatica tot biochemie tot analytische chemie tot polymeerchemie en medische biologie. Als ik de beschrijving lees van applied science dan lijkt er ook veel overlap in te zitten.
Nog een leuke noot:
De hbo-opleiding Applied Science was tot voorkort bekend onder andere namen: Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek, Chemie, Chemische Technologie.
Biologie en Medisch laboratorium onderzoek, net zoals chemie zijn onderdelen van het HLO (zoals dat op de HAN in Nijmegen word gegeven)
Wat je precies bedoeld met 'het onderzoek' is me niet duidelijk. Als ik uitga van academisch onderzoek, dan zal je als iemand van het HLO (en waarschijnlijk dus ook de 'applied science' waar je over spreekt) direct aan het werk kunnen als analist. Ook na biomedische wetenschappen is dit mogelijk, echter het is vele malen gebruikelijker om je PhD (doctoraat) te halen door 4 jaar je eigen onderzoek te doen, vervolgens een aantal postdocs waarna je hopelijk een eigen onderzoeksgroep kan starten.