Om te beginnen: Wat dacht je van een slotje op het topic, als mensen hier dienen te reageren?
Tja, wat dacht je ervan de ΔT niet tussen twee vlakken in te laten hangen, en de letters wat meer contrast te geven, zodat ze net wat beter opvallen. En ook is het handig om de afbeeldingen te nummeren, in plaats van er alleen een hekje (#) neer te zetten. Tabel is de eerste, waarin de m,c, T's, Q, Q1,Q2, etc. stonden.
[/indent]
Daarmee valt hopelijk een overeenkomst op tussen onze drie formules:
<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[tr][td]soortelijke warmtecapaciteit[/td][td]Q =[/td][td]m x[/td][td]c x[/td][td]ΔT[/td][td] [/td][/tr][tr][td](voorwerps) warmtecapaciteit[/td][td]Q =[/td][td] [/td][td]C x[/td][td]ΔT[/td][td](massa zit al in C verrekend)[/td][/tr][tr][td]latente warmte[/td][td]Q =[/td][td]m x[/td][td]L [/td][td] [/td][td](geen temperatuursverandering)[/td][/tr]</table>
Ja, in het artikel kan ik het lezen, hier is het een zwarte streep, die, als ik hem selecteer, een bb-code voor een tabel weergeeft, terwijl er geen tabel te bekennen valt.
[/indent]We gaan dit weer oplossen met de tabelmethode. <table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[tr][td] Denk aan onze eerder geconstateerde overeenkomsten tussen de diverse formules. Als we een regel gebruiken voor latente warmte
L is er geen ΔT, en dus ook geen T
begin of T
eind.
Wat we wél doen:
- Bij ΔT vullen we als denkhulpje een (+) of (-) in: bijvoorbeeld bij smelten van ijs zal de temperatuur toenemen als je het bekijkt van vlak vóór tot vlak ná het smelten, gebruik dus een (+). Denk aan een T/Q-grafiek als hiernaast:
Het is NIET toevallig dat die plus en min zowel gelden voor temperatuur T als voor warmte Q.
Zo zie je, consequent werken en alles blijft kloppen. [/td][td]
(afb. #) [/td][/tr]</table>
Ook hier een lading nutteloze restcode, twee tabel codes naast de afbeelding, met 1 ervoor, en een onleesbare regels daarboven. Alles is nog steeds prima zichtbaar in het eigenlijke artikel, maar hier is het onleesbaar. Afbeelding is die met het T/Q diagram. Zie je nu hoe handig het is die afbeeldingen elk een nummer te geven, i.p.v. een simpel hekje (#)
(afb. #)
Waar haal jij een ΔT van -50K vandaan? Volgens mij is die ΔT hier 2K. Dat geldt ook voor enkele tabellen die hierop volgen, maar die ik niet 'mee citeer', ze staan allemaal in 7.2
In een calorimeter kun je ook chemische reacties laten plaatsvinden. Die gaan bijna altijd met afgifte (exotherm, "exo"-de warmte komt eruit) of opname (endotherm, "endo"-de warmte gaat erin) van warmte gepaard. Voorbeelden hiervan zijn het oplossen of laten kristalliseren (kristallisatiewarmte) van zouten. Het oplossen van 1 kg ammoniumnitraat kost bijvoorbeeld ongeveer 321 000 J (oploswarmte= + 321 000 J/kg). Zoiets wordt dan nuttig gebruikt in coldpacks.
<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[tr][td]Een ander voorbeeld is het opwarmen van de stof in je calorimeter met behulp van een elektrische verwarmingselement, een dompelaartje. De energie die zo'n ding levert bereken je met de formule:
(bijv.: E= 150 W x 60 s = 9 000 J.) [/td][td] (afb. #)[/td][/tr]</table>
Weer een gevalletje van een onleesbare regel in deze editor, met enkele codes die thuishoren in een tabel, niet midden in een tekst. Ook brengt mijn enter toets me hier naar het begin van de regel, in plaats van een nieuwe te maken. Ook zie ik de afbeeldingen niet in het voorbeeld bericht, hoe heb jij ze ooit in het artikel gekregen? Ze staan niet op een internet pagina, dus ik kan niet de [ img] tags gebruiken, en ik kan ze ook niet van de site naar mijn computer halen, om ze zelf te uploaden.
Edit: Ziet mijn post er bij jou ook niet uit?
Groet,
Korot