Nee hoor, als het boek alles goed uitleg is een leraar niet noodzakelijk.
Dit zou ik betwijfelen, een leraar kan ook dingen vertellen die niet in het boek staan. Hij kan inspelen op de actualiteit, zorgen voor intriges en desnoods kan hij een anekdote vertellen. Dit kan volgens mij een klas meer boeien dan een boek zonder leerkracht. De leraar zorgt immers ook voor meer interactie dan een boek dit kan, het blijven tenslotte zwarte letters op wit papier. Ik betwijfel niet dat je uit een boek enorm veel kan leren maar zelfs een goed boek kan onmogelijk alles bestrijken (vaak zijn er wel goeie benaderingen maar naar mijn oordeel kan een "human toch" toch iets extra meegeven).
Ideaal is de combinatie van een leraar en een goed boek, waarin je je nog extra kan verdiepen indien je dit wil.
Dus omdat sommigen te onverantwoordelijk zijn, moet de rest ook maar altijd aanwezig? Met een soortgelijke redenering kun je ook zeggen dat alcoholische dranken verboden moeten worden vanwege dronken rijders. Daar komt nog bij dat als je leerlingen toestaat soms weg te blijven dat je te grote klassen tegen gaat.
Je redenering klopt, maar je moet nu immers ergens je grens trekken. Je kan toch moeilijk zeggen "jij, jij en jij zijn niet verplicht om de lessen mee te volgen, maar jij en jij zijn dit wel", op welke basis zou je dit moeten doen?
Het argument om op die manier kleinere klassen te creëren ben ik minder fan van... Als ik je redenering volg kan je evengoed zeggen doordat meer mensen thuis zouden studeren moeten er minder lokalen verwarmd worden waardoor de elektriciteitsrekening van de school daalt. Je argument is een beetje vergezocht. Volgens mij zijn er ander manieren. Je kan ook simpelweg opsplitsen.
Laura. schreef:Ik háátte geschiedenis. Echt, ik keek een hele week op tegen die les. Maar uiteindelijk blijkt dat toch vrij nuttig te zijn... Er wordt veel meer naar geschiedenis verwezen in bv. de politiek dan ik had gedacht.
Tempus schreef:
Bij elk vak kan je iets verzinnen waarvoor het nuttig is. Dat wil niet zeggen dat je dat vak per se nodig hebt.
Maar elk vak is ook ergens nuttig voor, ik haatte vroeger frans nu deed ik deze zomer gewoon ergens een vakantiejob en bleek dat ik dat daar hard nodig had. Nog een voorbeeld: stel je vind informatica een overbodig vak maar je hebt een enorme interesse voor wetenschap dan zal je dit later nodig hebben, ook al is het maar om de programmatie van een of ander model te bepalen.
Laura. schreef:En het is gewoon goed dat mensen als ze redelijk jong zijn (onder 18 jaar dus) bepaalde verplichtingen hebben. Je móét naar school gaan van half 9 tot 16u, dus je past je aan aan het gehoorzamen aan verplichtingen. Wat gewoon nodig is als je later wilt gaan werken. Dan kan je ook niet zeggen van "pff, vandaag ga ik eens niet".
Wanneer verplichtingen nodig zijn, zal je er vanzelf aan wennen, jaren van voorbereiding zijn daar niet voor nodig. Bovendien zeg ik ook niet dat je helemaal geen verplichtingen moet hebben op school, ik vind alleen dat sommige verplichtingen niet altijd nodig zijn.
Hier moet ik mij aansluiten bij het argument van Laura. Jij hebt misschien genoeg verantwoordelijkheid om thuis zelf te studeren, maar ik weet zeker dat je dit niet over iedereen kan zeggen.
Wat trouwens ook heel positief is aan het middelbaar is dat je er dingen leert doen die je eigenlijk niet wil. Ik geef een absurd voorbeeld: als je baas later zegt "kuis eens de toiletten" dan zal je dit ook doen ook al is het tegen je zin. Een reactie zoals "daar heb ik geen zin in" of "dat interesseert me niet" zal hij waarschijnlijk niet appreciëren
Ook kunnen ze af en toe zo onpraktisch doen, zoals de regel dat je geen Binas of formulekaart bij je wiskunde-examen mag houden.
Hier ben ik het overigens volledig mee eens. Ik heb nu bijvoorbeeld een examen wiskunde aan de universiteit achter de rug, daar mag je een formularium gebruiken voor de oefeningen. Sommige dingen moet je natuurlijk wel weten zonder ze te moeten opzoeken, maar als je die formules genoeg gebruikt kan je er wel weg mee. Zo hoef ik de formules voor pH berekeningen niet op te zoeken, je kent die gewoon omdat je ze zo vaak gebruikt.
Wat ik ook niet goed begrijp is het nut van wiskundige bewijzen leren, alsof iemand je ooit nog zal vragen geef eens het bewijs van...ik weet niet welke stelling. Daarvoor bestaat toch naslagwerk? Een boek bijvoorbeeld
Voilà, ik ga het hier bij houden, bij mij werd het net iets langer dan ik had verwacht
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill