Moderator: physicalattraction
Klopt niet, er bestaan ook al lasers die geen populatie-inversie of gestimuleerde emissie nodig hebben. Bijvoorbeeld de Free Electron Lasers: http://en.wikipedia.org/wiki/Free-electron_laserPopulatie inversie en gestimuleerde emissie zijn noodzakelijk in alle lasersoorten, niet alleen gaslasers.
Per definitie heeft een LASER een gestimuleerde emissie nodig, en technisch gezien is een FEL dan ook een echte laser:Klopt niet, er bestaan ook al lasers die geen populatie-inversie of gestimuleerde emissie nodig hebben. Bijvoorbeeld de Free Electron Lasers: http://en.wikipedia.org/wiki/Free-electron_laser
In a free-electron laser the role of the active laser medium and the energy pump are both taken over by the relativistic electron beam. The electrons are not bound to atomic, molecular or solid-state levels but are moving freely in vacuum. The pump source is the large kinetic energy of the electrons. Stimulated emission takes place from higher to lower kinetic energies under the action of an already existing light wave, e.g. from an optical laser.
The motion of the electrons on their slalom path produces a velocity component along the transverse electric field of the light wave, resulting in an energy exchange between the electrons and the light wave. Specifically, the coupling between the electron and the light wave is proportional to the electric field strength of the wave, and the FEL gain is proportional to the number of photons in the light wave. Hence one is well justified to speak of light amplification by stimulated emission of radiation when talking about a free-electron laser. Moreover, the light emerging from an FEL has the same properties as conventional laser light in that a huge number of coherent photons are contained in a single optical mode.
Klopt, ik postte het als reactie op:Per definitie heeft een LASER een gestimuleerde emissie nodig, en technisch gezien is een FEL dan ook een echte laser:
Ik wilde enkel zeggen dat deze stelling niet klopt, FEL hebben geen populatie-inversie. "Klopt niet, er bestaan ook al lasers die geen populatie-inversie nodig hebben." was correcter geweest.Populatie inversie en gestimuleerde emissie zijn noodzakelijk in alle lasersoorten, niet alleen gaslasers.
Euhm, alle atomen bestaan uit 1) een atoomkern, en 2) elektronen die rond die kern cirkelen.Ik probeer de lastige woorden te begrijpen, maar het is wel duidelijker geworden. Waar komen die elektroden precies vandaan?
Die energie zat opgeslagen in de atomen, maar niet in de atoomkern, maar in de elektronen die rond de atoomkern draaiden. In het volledige proces gebeurt er eigenlijk niet veel met de atomen, ze worden niet verbruikt, ze verbranden niet, ze fuseren niet, ze smelten niet samen, ...En als de elektroden met helium botsen worden ze naar een hogere energie gebracht, smelten de elektroden en helium atomen samen? Word er energie doorgegeven? Want wat gebeurt er precies als ze botsen en ze worden naar een hogere energie gebracht? Waar komt die energie vandaan?
De laser is het helium en de neon, de 2 (halfdoorlatende) spiegels en de apparatuur om een spanning over het gas te leggen. Er wordt dus geen gas opgebruikt/verbrand, er wordt enkel elektriciteit gebruikt om de spanning te leggen over het gas.Overigens dacht ik zelf dat helium en de neon atomen die samenkomen 'branden' en een laser creeëren. Hoe ik je bericht lees van hoe de atomen naar een hogere energie gaan en energie word uitgewisselt, is het dan toch dat het helium en het neon de laser zelf is? Want ik snap niet wat er precies 'brandt' of 'opgebruikt' word als je de laser ziet, de laser is toch helium en neon met veel energie?