Ik heb een aquarium en zou graag een manier willen weten om één van deze stoffen te kunnen aantonen in aquarium water:
- NO2- (Nitriet)
- NO3- (Nitraat)
- Fe (IJzer)
- Cu (Koper)
- PO43- (Fosfaat)
Alle informatie is welkom
Groetjes Simon.
Dus eigenlijk als ik een watermonster zal nemen, zal er vrijwel geen FePO4 en Fe3(PO4)2 inzitten. Omdat dat in het aquarium zelf al bezonken is. Of heb ik dat verkeert?Hier zie je bijv. dat FePO4 en Fe3(PO4)2 niet oplosbaar zijn in water. Met ander woorden er ontstaat een neerslag (licht bruin in dit geval). Afhankelijk van de concentratie waarin beide stoffen aanwezig zijn zal de neerslag al dan niet duidelijk zijn.
Is het wel zo dat de nitraten gelijkmatig verspreid zijn door het water?Merk ook op dat alle nitraten (NO3-) oplosbaar zijn in water, bijgevolg wordt het ook stuk moeilijker om op deze manier de aanwezigheid hiervan aan te tonen.
Neen, dit is correct. Er zal altijd nog een klein deel in oplossing zijn (omdat 100% onoplosbaar niet bestaat) maar vaak gaat het om zo'n kleine hoeveelheden dat die bijzonder moeilijk te meten zijn.Dus eigenlijk als ik een watermonster zal nemen, zal er vrijwel geen FePO4 en Fe3(PO4)2 inzitten. Omdat dat in het aquarium zelf al bezonken is. Of heb ik dat verkeert?
Het is juist als je zegt dat de concentratie aan nitraten bijv. bovenaan rechts in het aquarium gelijk is aan de concentratie in het midden van de bak. De plaats waar je een watermonster neemt maakt dus niet uit. Opnieuw is de stelling dus correct .SDH schreef:Is het wel zo dat de nitraten gelijkmatig verspreid zijn door het water?
En zijn er wel verbindingen met nitraten?
Ik zie ook dat je de aanwezigheid van nitrieten (NO2-) wil aantonen. Wanneer je in bovenstaande tabel gaat kijken zie je dat deze niet oplosbaar zijn in combinatie met zilver (Ag). Met andere woorden zou je een monster aquarium water kunnen nemen, vervolgens ga je naar het lab (bijv. op school) en voeg je een klein beetje zilvernitraat toe (AgNO3). Na reactie ontstaat het onoplosbare zilvernitriet (AgNO2) wat zal neerslaan.