zoals al eerder gezegd weten wij ook niet exact hoe de Lorentztheorie precies werkt en vandaar dat Bartjes een link gegeven heeft naar een serieus artikel die dat allemaal uitlegt (heb je gezien wie de tweede begeleider is van dat artikel??).
Juist - of
ikzelf wel of niet in staat ben Lorentz' theorie toe te passen zegt niets over de geldigheid of ongeldigheid van die theorie. Bovendien ben ik mij er pas naar aanleiding van deze discussie in gaan verdiepen. Daarom vond ik het ook verstandig deugdelijke links te plaatsen, in plaats van zelf te gaan knutselen.
Nu je al jouw links goed hebt gelezen (en begrepen hoop ik), kan je dan ook even mijn openingsvraag beantwoorden hoe de lichtsnelheid constant blijft in tov elkaar bewegende referentiesystemen?
Volgens Lorentz meet men maar in één referentiestelsel de
werkelijke lichtsnelheid, namelijk in het referentiestelsel dat zich in rust bevindt t.o.v. de ether. Wat niet zo gek is omdat het licht door de ether gedragen zou moeten worden. Het is dus niet zo dat "de lichtsnelheid constant blijft in tov elkaar bewegende referentiesystemen".
Om te helpen heb ik een eenvoudig diagrammetje geschetst met daaronder een woordje uitleg. (Lees diagram van beneden naar boven)
A-____________C___X________-B
A___-_________C__X______-___B
A______-______C_X____-______B
A_________-___CX__-_________B
A____________-C-____________B
Veronderstel even dat jij © gelijktijdig twee lichtstralen (zie streepje -) afvuurt, eentje naar links en eentje naar rechts. Op het moment dat je de stralen afvuurt vertrekt ook een wandelaar (X) naar rechts. Op elk moment is het front van beide lichtstralen (-) even ver van jou © verwijderd. Dit is logisch aangezien ten opzichte van jou de snelheid in beide richtingen dezelfde is.
Kan ik in komen, wanneer C zich in rust bevindt t.o.v. de ether.
Maar de lichtsnelheid moet in beide richtingen ook ten opzichte van wandelaar X dezelfde zijn. Dit wil zeggen dat het front van beide lichtstralen steeds even ver ten opzichte van X verwijderd moet zijn. Hoe krijg je dit voor mekaar met een ether? Na al die links moet je dit nu toch even kunnen beantwoorden? Je mag van mij gerust een paar tijden en lengtes op de tekening toevoegen om mij te helpen. Je mag ook gerust de bewegende tijd laten trager lopen en bewegende meetlatten absoluut laten verkorten, zolang je dus maar niet afstapt van het lichtdragend ethermodel.
De wandelaar beweegt zich t.o.v. de ether, dus wat hij met zijn bewegende meetlatten en klokken meet is niet de
werkelijke lichtsnelheid. Wel is het zo dat zijn meetlatten en klokken juist zo beïnvloed worden dat de uitkomst van zijn pseudo-meting precies c is. Dat is niet zo vreemd want Lorentz en Einstein werken met dezelfde transformatieformules.
Om Lorentz' absolute ether te redden ga je toch niet met een Minkowski diagram komen aandraven? Misschien heb je ooit over de 'relativiteit van de gelijktijdigheid' gehoord (en begrepen wat dit betekent) en kan je beweren dat wandelaar X in de bovenste horizontale lijn van het diagram vaststelt dat de fronten van de lichtstralen NIET respectievelijk bij A en B zijn aangekomen... Tja, waar zijn de fronten van de lichtstralen dan wél zonder het ethermodel te verlaten?
Als gezegd meet de wandelaar
niet de werkelijke afstanden en tijden.
Terloops nog het volgende. Beweren dat zowel Lorentz dezelfde fenomenen beschrijven als Einsteins speciale kan niet. In Lorentz absolute model zal een bewegende wagen 'absoluut' korter worden tov de absolute ether. Iemand in deze wagen zal dan echter moeten vaststellen dat de wereld buiten zijn wagen langer is geworden. Je kan toch moeilijk beweren dat hetzelfde is als in Einsteins Speciale?
Non sequitur.
Trouwens, welk referentiesysteem ga je een absolute ether geven? Het referentiesysteem van de aarde? De wagen die beweegt tov de aarde? Jij indien je stilstaat op de aarde? De melkweg? Op basis van welke gegevens bepaal je jouw voorkeur? Toch niet de Bijbel of de Koran hoop ik?
Is onbekend. Misschien een idee om eerst eens de links te lezen...